Annonce
Motor

Fin udvikling af den legendariske Jeep

Helt moderne og med det klassiske look. Interiøret benytter trykfølsom skærm, og som altid kan en Jeep holde til et skybrud, hvis du har glemt at sætte hardtoppen på eller spuler den indvendigt for mudderrester. Foto: Jens Høy

Jeep Wrangler er stort set uændret siden slutningen af 1980'erne. Til næste år er klassikeren klar i en ny udgave.

Det er uhyre svært at ændre en bil med succes. Det er endnu mere kompliceret, hvis bilen er et ikon og har fans over hele kloden, som elsker produktet for historien og de finurlige detaljer.

Jeep Wrangler er sådan et køretøj, som alle har en mening om, og som er elsket for sine rå evner i terrænet og for det cool look i storbyen.

Men nu sker det, for til næste år er Jeep Wrangler klar i en 100 procent ny version og stadig med tre eller fem døre.

Vi er taget til Østrig for at mærke den nye Jeep, og lige nu sidder jeg bag rattet og skuer ud over et interiør, som tager det bedste fra det klassiske Jeep-interiør og drysser moderne digital teknologi hen over. Og så selvfølgelige lidt humor i form af store ikoner på eksempelvis det arsenal af knapper og håndtag, der styrer Wranglers 4x4-system.

Vi kører Jeep Wrangler Rubicon, der er en rå version af Wrangler, designet til off-road. Den blidere udgave hedder altid blot Jeep Wrangler, men er alligevel så sej i junglen, at stort set intet moderne 4x4-køretøj kan følge den gennem mudder, klipper og hvad ved jeg.

Alle døre kan tages af, og forruden fældes frem. Sådan har Jeep altid været, og det er der naturligvis ikke ændret på i den nye udgave. Foto: Jens Høy

Mere human på asfalt

Lige nu handler det ikke om at kravle gennem et mudderhul eller op ad en fedtet bjergside. Nej, det drejer sig om at finde ud af, om den lidt mere moderne undervogn er til at holde ud at køre på asfalt.

Det korte svar er, at Jeep Wrangler både med rigtige terrændæk og med mere normal dækmontering er blevet lidt mere human på asfalt. Det betyder dog ikke, at bilen på nogen måde tilbyder noget, der minder om den komfort, man kan få i eksempelvis en Range Rover på asfalt, men det har heller ikke været målet med ændringerne i undervognen. Jeep Wrangler skal stadigvæk være køretøjet for entusiaster, og det holder Jeep klogeligt fast i.

Jeep Wrangler kommer enten med tre eller fem døre. Som 3-dørs hedder bilen blot Wrangler, mens navnet er Jeep Wrangler Unlimited med fem døre. For alle versioner gælder, at de 3-dørs har kortere akselafstand, og derfor er bedst egnede til kørsel udenfor asfalten.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Som altid helt stiv

Jeep Wrangler har stadig helt stiv og separat chassisramme og stive aksler. Det er den bedste teknik til terrænkørsel og så solidt, at en Jeep kan hænge med blot et enkelt hjul, mens resten af hjulene næsten flagrer i luften.

Mulighed for permanent 4x4 er naturligvis en del af Jeep-oplevelsen, og reduktionsgear med mulighed for at låse centerdifferentialet er standard.

I den barske Rubicon er der også mulighed for at låse forreste og bageste differentiale, og Rubicon leveres på rigtige terrændæk som standard.

Det er dem, vi kører på lige nu, og selv om bilen er lidt mere komfortabel end den gamle version, så vibrerer hele bilen, og de grove dæk sender kaskader af off-road-fornemmelse ind i kabinen.

Jeep Wrangler er helt tro mod den oprindelige version, så selvfølgelig kan dørene afmonteres, og forruden lægges fremover.

Du kan også spule hele bilen indvendig med haveslangen, for selv de trykfølsomme skærme og alle knapper tåler vand. Se, det er teknik, der er skabt til at blive brugt og ikke blot noget, som skal se smart ud hjemme på villavejen.

Wrangler leveres enten med hardtop eller med kaleche af den klassiske slags uden ret meget isolering. Den er støjende at køre med, men den slags ved Jeep-folket, og de elsker alligevel køretøjet, der ikke rigtig har nogen konkurrenter. Det skulle da lige være Mercedes G, der netop er blevet fornyet, men som koster cirka det dobbelte af en Jeep Wrangler. Senere kommer Suzuki med en ny Jimny, der nok ikke helt kan måle sig teknisk med en Jeep, men som med garanti bliver meget billigere.

Der er endnu lang tid til, at bilen kommer, så den danske importør vurderer, at den billigste Jeep Wrangler kommer til at koste cirka. 850.000 kroner som 3-dørs.

På det europæiske marked vil Jeep Wrangler blive leveret med enten 2,2-liters diesel eller 2,0-liters benzinmotor. På andre markeder kan Wrangler også leveres med V6-diesel.

  • Helt moderne og med det klassiske look. Interiøret benytter trykfølsom skærm, og som altid kan en Jeep holde til et skybrud, hvis du har glemt at sætte hardtoppen på eller spuler den indvendigt for mudderrester. Foto: Jens Høy
  • Alle døre kan tages af, og forruden fældes frem. Sådan har Jeep altid været, og det er der naturligvis ikke ændret på i den nye udgave. Foto: Jens Høy
Annonce
Annonce
Annonce
Lolland

De er blandt Danmarks bedste

Lolland

Skrider fra parti: "De dårlige oplevelser blev simpelthen for meget!"

Lokal nyt

Se kortet: Her kan du tanke billigt i weekenden

Vejret

Rekord slået: Drivvåd april er den vådeste i 150 år

112

Tredje gang: Narkopåvirket bilist mistede bilen

112

Eftersøgt i knivstikker-sag er stadig på fri fod

Dølle

Bo er ny leverandør af Dølle-pølsen: - Jeg går ikke på kompromis med kvaliteten

Indland

Store bededag markeres med lukkede skoler og fri til ansatte

Guldborgsund

Nu igen: Vej bukker under for vand

Indland

Byret: Beboer på Christiania tjente 20 millioner på hash

Vejret

Weekenden bringer lunt forårsvejr til Danmark

Indland

28-årig røver Rema 1000 med økse og går på bodega

Vejret

Vintrene på Lolland-Falster vil blive op til 30 procent vådere

Lolland

Her holder børnene fri store bededag

Indland

Mand er faldet fra kran under arbejde i København

Annoncørbetalt indhold

Suveræne SUV’er til skarpe priser

Annonce
Annonce
Guldborgsund

Kørte med tog ind i Ukraine: - Man mærker mest krigens nærvær på stemningen

Sport

Bombe i Nordfalster - cheftræner færdig til sommer

Vejret

Vågnede op til haglvejr - men forude venter 23 grader

Guldborgsund

Hvad skal vi grine af til sommer? Revyfolk kæmper med teksterne

Guldborgsund

Møder stor kritik: - Generelt virker det farligt

Lolland

Dinosaur-lorte under lup: Evolutionsmuseet udstiller forstenede fækalier

112

Område ved fjord afspærret efter fund i vandet