mit folketidende klub folketidende cookie-og-privatlivspolitik
Så snart der bliver rum i statsfinanserne, skal der bygges flere veje, mener transportminister Ole Birk Olesen (LA).
Så snart der bliver rum i statsfinanserne, skal der bygges flere veje, mener transportminister Ole Birk Olesen (LA).
Foto: Scanpix/Mads Claus Rasmussen/arkiv

Politik

Transportminister vil bygge flere veje efter 2020

Med udsigt til flere biler vil transportminister Ole Birk Olesen bygge veje for at løse trængselsproblemer.




14. februar 2018 kl. 09:00 Af /ritzau/

Annonce

Asfaltmaskinerne får travlt efter 2020, hvis det står til transportminister Ole Birk Olesen (LA).

Landets infrastruktur kan nemlig slet ikke håndtere de mange biler, der ruller ud på vejene i disse år, og derfor vil ministeren bygge endnu flere veje, siger han.

- Lige så snart der bliver rum i statsfinanserne, og det bliver der efter 2020, så skal vi, hvis flertallet vil, bygge flere veje.

- Vi skal have nogle bredere veje, og så skal vi have nogle flere motorveje, hvor der er plads til flere biler, så trafikken kan afvikles hurtigere, siger Ole Birk Olesen.

Meldingen fra ministeren kommer, efter at nye tal fra Vejdirektoratet har vist, at trafikken på vejene er steget med 21 procent fra 2000 til 2016.

Alene i årene 2013 til 2016 er trafikken steget næsten tre gange så hurtigt som i de forudgående år, skriver fagbladet Ingeniøren.

Og på motorvejene er trafikken siden 2010 steget med 31 procent.

Hos Dansk Industri (DI) deler branchedirektør Michael Svane ønsket om flere veje.

- Vi har brug for flere veje, fordi vejene er ramt af trængsel og flaskehalse. Det er dyrt for samfundet, virksomhederne og borgerne, siger han.

Konkret kunne man ifølge DI blandt andet satse på en udvidelse af E45 fra Randers og ned til Trekantområdet, en tredje Limfjordsforbindelse og en havnetunnel i København.

Ole Birk Olesen understreger, at andre transportformer også skal gøres attraktive, så de kan aflaste vejene. Det gælder især jernbanen.

Ministeren mener dog, at der allerede bliver gjort meget for at lokke flere ombord på togene.

- Vi er bare udfordret af, at det er ting, der tager lang tid. Det tager for eksempel lang tid at få elektrificeret skinnerne, og det tager lang tid at få en nyt signalsystem.

- Og det tager også forholdsvis lang tid, før der kommer de nye eltog, der vil sikre en bedre oplevelse af at køre i tog og en større driftsstabilitet og dermed færre forsinkelser, siger han.

Transportministeren påpeger, at der i øjeblikket investeres 119 milliarder kroner i jernbanen, mens der til sammenligning bliver investeret 39 milliarder kroner i vejnettet.




KOMMENTARER

Her kan du skrive en kommentar og deltage i debatten. Den må gerne være livlig og skarp, men hold dig til emnet og skriv med respekt for andre og i en god tone. Redaktionen forholder sig retten til at slette indlæg, der ikke lever op til vores retningslinjer, som du kan læse her.

Tilmeld dig nyhedsbrevet

Modtag nyheder hver dag kl. 12

Se eksempel på tidligere nyhedsbrev her

Læserbreve

AF: JOHN WENNERWALD

Nedlæggelse af bus- og togruter 15. oktober 2018 kl. 21.54

AF: OLE FREDERIKSEN BEINTHIN

Vil du (ikke hellere) med… 12. oktober 2018 kl. 20.09

AF: KENNETH GULFELDT

Dybt rystet over Lolland Kommune 11. oktober 2018 kl. 23.32

AF: JOHN WENNERWALD

Sandheden om regionerne 07. oktober 2018 kl. 21.15

AF: ANNE-MARIE ABILDGAARD

Guldborgsundlisten… 04. oktober 2018 kl. 19.31

AF: JOHN WENNERWALD

Sorggrupper ved spædbarnsdød 30. september 2018 kl. 21.31

Annonce