Togtrafikken forventes at stige, når Femern Bælt-forbindelsen åbner.
NYKØBING I 1990 kørte omkring 120 tog over Kong Frederik IX's Bro i Nykøbing i døgnet på hverdage viser DSBs tjenestekøreplaner fra dengang. En stor del - cirka 50 - var godstog på vej til eller fra Rødby Færge for at komme videre til Tyskland via Scandlines færger.
Når Femenbæltforbindelsen står færdig forventes det, at knap 290 tog dagligt vil passere broen over Guldborgsund, oplyser Banedanmark.
Altså er de estimerede tal for den kommende togtrafik mere end dobbelt så høj i forhold til tallet i 1990, som betegnes som et af de år, hvor flest tog tidligere kørte over Kong Frederik IX's Bro.
Det skal dog bemærkes, at der fremover kommer to jernbanespor over Guldborgsund.
Banedanmark oplyser også, at når Femernbælttunnellen er klar, landanlæggene både i Danmark og Tyskland, og opgraderede jernbaneskinner inklusiv en udvidelse fra et til to jernbanespor over Guldborgsund i Nykøbing, så er forventningen, at op til 12 tog i timen (seks tog i hver retning) vil krydse de to spor over Kong Frederik IX's Bro.
Prognosen for den fremtidige godstogstrafik på strækningen er 72 godstog pr. døgn. De øvrige cirka 220 tog er enten regionale tog, internationale tog til Tyskland og Lollandsbanen tog, oplyser Banedanmark, som dog ikke kan henvise til offentlig tilgængeligt materiale, som beskriver tallene.
Der har ikke kørt internationale godstog på Sydbanen til Rødby Færge siden Storebæltsforbindelsen åbnede i 1997.