cookie-og-privatlivspolitik
Tre af sagsbehandlerne, som du kan møde i Rådgivningscafeen, fra venstre Anne, Tina og Line.
Tre af sagsbehandlerne, som du kan møde i Rådgivningscafeen, fra venstre Anne, Tina og Line.
Foto: Lisbet Rasmussen

Ugeavisen Lolland

Få gode råd og hjælp til tiden

I Rådgivningscafeen kan du hurtigt få hjælp og gode råd om ganske hverdagsagtige ting, inden de vokser sig til uoverskuelige problemer.




16. november 2020 kl. 07:00 Af Lisbet Rasmussen

Annonce

NAKSKOV/ MARIBO Har du modtaget et brev fra det offentlige, som du simpelthen ikke forstår?

Ligner din økonomi et afsnit af "Luksusfælden"?

Befinder du dig midt i en livskrise, som du slet ikke kan overskue?

Tre eksempler på problemer, som du oplagt kan henvende dig med i Rådgivningscafeen, som siden begyndelsen af september har taget imod på bibliotekerne i Maribo og Nakskov.  

Rådgivningscafeen er et sted, hvor du kan komme ind lige fra gaden og få en snak med en sagsbehandler om et problem, du ikke selv kan overskue at finde en løsning på. Lige fra at få hjælp til at udfylde et ansøgningsskema til boligsikring til, hvordan du skal tackle den skilsmisse, der truer lige om hjørnet.


Coronatider

Cafeens "personale" består af fire sagsbehandlere, hvoraf den ene, Anne, har speciale i at rådgive om økonomiske forhold. Både hun og Tina, Line og Christina har andre funktioner i Lolland Kommune, når de ikke tager imod i Rådgivningscafeen.

Egentlig var det meningen, at folk skulle have mulighed for at smutte ind i cafeen lige fra gaden; men det har corona-pandemien forhindret. Så indtil videre er det nødvendigt at ringe i forvejen og reservere en tid i Rådgivningscafeen, som har åbent på Maribo Bibliotek om mandagen klokken 10-15, og på Nakskov Bibliotek om torsdagen klokken 10-17.

- Formålet med cafeen er at kunne nå at hjælpe den enkelte i god tid, og inden problemerne vokser sig så store, at borgeren er i fare for at ende som en sag i det kommunale system. Det er med andre ord den hurtige vej til at få hjælp, forklarer sagsbehandler Tina.

Rådgivningscafeen er primært til borgere med psykiske eller sociale udfordringer; men alle er i princippet velkomne - især også pårørende.

- Vi har en del, som kommer for at få økonomisk rådgivning. Det er borgere, som bankerne ikke tilbyder rådgivning, så den gruppe af borgere kan have stort udbytte af en samtale her i cafeen, fortæller Anne.

- Det er ganske uforpligtende at komme i cafeen, hvor vi rådgiver borgerne anonymt, fortæller Line.

Uden for åbningstiderne kan man ringe og få råd og hjælp på telefon 54 67 50 33. Telefontiden er fra mandag til fredag klokken 8.30-13. Man kan booke tid i cafeen ved at ringe eller sende en mail til rc@lolland.dk



KOMMENTARER

Her kan du skrive en kommentar og deltage i debatten. Den må gerne være livlig og skarp, men hold dig til emnet og skriv med respekt for andre og i en god tone. Redaktionen forholder sig retten til at slette indlæg, der ikke lever op til vores retningslinjer, som du kan læse her.

Tilmeld dig nyhedsbrevet

Modtag nyheder hver dag kl. 12

Se eksempel på tidligere nyhedsbrev her

Annonce i kategorien "Ugeavisen Lolland":
Annonce