Flere virksomheder burde overveje at lægge sig ved afkørsel 48 og anvende fremtidens logistiske systemer. Det mener direktøren for S.E.W. North Filtration i Maribo, der investerer massivt i logistik.
MARIBO Hvad gør man, når man ligger i Maribo og gerne vil sende sine varer sydpå hurtigt og billigt? For en virksomhed som North Filtration er udfordringen evigt aktuel, fordi de først skal betale for at få varerne sendt til København til fordeling hos eksempelvis DSV og Freja, der så sender varerne sydpå - lige forbi Maribo. Det koster naturligvis overflødig Co2, men nu har direktør Jacob Jacobsen fået en idé, der skal nedbringe omkostningerne.
- Mange af lastbilerne kører faktisk forbi om natten, så derfor er vi ved at få udviklet en app, der gør det muligt for chaufførerne at låse sig ind i læsseområdet. På den måde kan vi drage nytte af de mange tomme kubikmeter, der kører rundt om natten - og samtidig få vores varer hurtigere frem, siger han og fortæller, at den nye fabrik ved afkørsel 48 allerede er designet, så det er muligt.
- Faktisk kan selvkørende enheder i vores nye lagersystem selv hente varerne på hylderne uden indblanding af mennesker og hente pallerne ud til chaufføren, når han ankommer, helt uden at andre er til stede på fabrikken, forklarer han.
Andre kan bruge idéen
Han forestiller sig, at mange andre virksomheder i de kommende år kan få stor glæde af den form for teknologi.
- Det gør det endnu mere attraktivt at ligge her, fordi porten til Europa er tættere på, siger han og oplyser, at North Filtration eksporterer 90 procent af sin produktion, og at transport derfor er alfa og omega for konkurrencen.