Falske e-mail, mytiske beskeder i indbakken og opkald fra folk, der udgiver sig for at være andre.
Hvert år bliver omkring 150.000 danskere udsat for digital svindel. En svindel der samlet løber op i et trecifret millionbeløb.
Det oplyser Det Kriminalpræventive Råd i sin nye kampagne. Den skal hjælpe danskerne med at gennemskue online svindel.
Håbet er, at jo mere opmærksomhed, der kommer på emnet, jo større er sandsynligheden for, at folk vil tænke sig ekstra om.
Det siger formand Erik Christensen fra Det Kriminalpræventive Råd.
- Vi bliver mere og mere digitale, og det bliver mere almindeligt, at rigtig meget foregår digitalt, siger han.
- E-handel vokser år for år og de offentlige myndigheder bruger digitale løsninger. Det gør, at vi som borgere i højere grad bruger de digitale løsninger.
Digital svindel er eksempelvis misbrug af betalingskort, snyd ved handel, bedrageri, identitetstyveri og hadefulde ytringer.
De fleste danskere oplever at blive udsat for digital svindel, når de handler på nettet. Her mister ofrene i gennemsnit 2300 kroner.
Ofrene for kontaktbedrageri mister i gennemsnit 8300 kroner og i nogle tilfælde flere hundrede tusinde kroner.
Erik Christensen pointerer, at i takt med den digitale udvikling bliver vilkårene bedre for dem, der svindler.
- Det er et stort problem for den enkelte, der bliver svindlet. Det behøver ikke nødvendigvis at være det, der fylder mest i statistikkerne, i forhold til når vi taler om kriminalitet generelt, siger formanden.
Kropssprog og mimik er oftest det, som vi mennesker bruger til at vurdere, om vi bliver snydt. Det er derfor, at digital svindel er særligt svær, lyder det i kampagnen.
Kampagnen fra Det Kriminalpræventive Råd kører på de sociale medier fra slutningen af august til oktober.
/ritzau/