MARIBO: Tilbage i 2015, da flygtninge færdedes i flokke på de danske motorveje, havde sproglærer Gunnar Hansen held med at hjælpe nogle af de nødstedte til en vis mestring af det danske sprog i Sprogblomsten, som senere overgik til Røde Kors Midtlolland.
Men der er stadig mange, som har brug for hjælp til at kommunikere - ikke mindst i den "digitale tvangsverden", som Gunnar Hansen, der i dag er formand for Røde Kors Midtlolland, udtrykker det.
Derfor tilbyder (foreløbig) 10 frivillige i Røde Kors Midtlolland hjælp i en hjælpecafé i Maribo, hvor eksempelvis indvandrere, ordblinde og andre, som bakser med sproglige, kan få hjælp.
- Vi ved, at det er svært for mange mennesker fx at finde rundt i den offentlige forvaltnings it-systemer eller andre svært gennemskuelige ting, der hører til at være borger i dagens Danmark. Samtidig vil vi også gerne hjælpe borgere, der har brug for nogen at tale med – eller kunne tænke sig at være med i en gruppe om nogle af de bump, alle oplever på vejen gennem livet – eller skal hjælpes ind i en eksisterende forening – eller andre behov, som vi ikke har tænkt på i Røde Kors Midtlolland, forklarer Gunnar Hansen.
Hjælpecafeen holder åbent hver torsdag klokken 16.00-17.30 i Røde Kors' lokaler på Suhrsgade 4 i Maribo. Første gang er 15. september.
En vifte af hjælp
Noget af det, som hjælpecafeen tilbyder, er:
Kontakt med myndigheder eller andre, fx udfyldelse af formularer, bisidder, fortolkning af skrivelser, telefonisk kontakt
Enkeltstående praktiske ting, fx ledsagelse ved sygetransport, deltagelse ved kontakt til sundhedsvæsnet
Indvandreres behov for kontakt til myndigheder mm, samt sprogtræning
Lektiehjælp
Elementære it-problemer
Kontakt til foreningslivet
Netværk efter behov, fx sorggruppe, mandegruppe, ungegruppe
Menneskelig kontakt og sociale arrangementer