NAKSKOV: Efter en behandlingstid på lidt over fire lange år er Nakskov Havn kommet i mål og har fået tilladelse til en udretning af sejlrenden til og fra Nakskov og en "bypass" af det vanskeligste sving sydvest for grunden Knølen. Den ligger vest for øen Enehøje.
Kystdirektoratet har også givet tilladelse til en udvidelse af sejlrenden fra anduvningsbøjen i Langelands Bælt til Knølen. indsejlingen til byen er i alt 13,5 kilometer lang.
Lolland Erhvervshavne fik tilbage i september 2018 en bevilling af Lolland Byråd på 22,3 millioner kroner til udretningen af sejlrenden, men beløbet rækker ikke længere.
Prisstigninger
- Vi har måttet revurdere opgaven på grund af de almindelige prisstigninger og ikke mindst på grund af de stigende energipriser for det brændstof, de assisterende fartøjer skal bruge, og vi venter, at vi skal bruge ikke mindre end 16 millioner kroner mere, beklager havnechef Jørgen Buhl.
- Ud over en ansøgning til Lolland Byråd om en tillægsbevilling på det beløb, søger Lolland Erhvervshavne også byrådet om 50 millioner kroner til en udvidelse af sejlrenden. Den er 40 meter bred på bunden, og vi vil gerne udvide bredden til 50 meter, oplyser havnechefen, der indskyder, at man naturligvis kun kan håbe, at de to opgaver viser sig at blive billigere.
Jørgen Buhl er begyndt at planlægge licitationen på første fase, udretningen af sejlrenden. Opgaven udbydes formentlig til foråret.
Større skibe og større aktivitet
Det er stadig større skibe og en øget aktivitet i Nakskov Havn, der nødvendiggør en forbedring af den eksisterende sejlrende.
Ikke mindst kommer der længere og bredere skibe for at afskibe de stadig længere vindmøllevinger, der nu er oppe på 115 meters længde mod før 85, 80 eller 55 meter.
Adspurgt siger havnechefen, at han føler sig godt tilpas ved at bede om de mange penge.
Opjusterer forventningerne
- Jeg håber på byrådets velvilje til januar. For Lolland Erhvervshavne har også opjusteret sine forventninger til 2022 tre gange i år til nu et overskud på 12,4 millioner kroner, hvor af Nakskov Havn tegner sig for de 7,8 millioner.
- For det går rigtig godt for erhvervslivet på hele Lolland, og det smitter af på erhvervshavnene. Det kan du også aflæse på regnskabstallene, så vi har en god sag med gode perspektiver, siger havnechef Jørgen Buhl.
Han har været havnechef på Lolland siden 2015.
- Dengang jeg kom, var der ingen Vestas og ikke meget aktivitet. Det er fuldkommen ubeskriveligt, den erhvervsudvikling, der er foregået. Det er et helt andet Lolland, du træffer i dag, og desuden er der en kæmpe erhvervsudvikling på Stensø-arealet ved Nakskov Havn på vej. Det er initiativer, som Nakskov Havn må kunne understøtte, og selv sidder jeg med en optimisme som aldrig før.
Julehumør på "smukt"
- Barometerstanden for mit julehumør står på "smukt," forsikrer Jørgen Buhl.
Havnechefen for de kommunale erhvervshavne minder samtidig om, at Nakskov er med i den eksklusive liga på fem havnebyer med vindmølleproducenter. Det er ud over Nakskov, Aabenraa, Esbjerg, Aalborg og Lindø.
- Det er os fem havnebyer, som skal stille rammerne for den grønne omstilling. Det skal vi ikke glemme, og Nakskov er altså - indtil videre - det eneste sted i verden, hvor der laves de 115 meter lange vinger til havvindmøller, minder Jørgen Buhl om.
Havnechef Jørgen BuhlDet er os fem havnebyer, som skal stille rammerne for den grønne omstilling. Det skal vi ikke glemme, og Nakskov er altså - indtil videre - det eneste sted i verden, hvor der laves de 115 meter lange vinger til havvindmøller.
Arbejdet i og ved sejlrenden skal udføres udenfor ålegræssets vækstperiode, og Jørgen Buhl forventer nu, at udretningen kan ske i tredje kvartal 2023 og udvidelsen af sejlrenden i tredje kvartal 2024. Den mere direkte og enklere indsejling til Nakskov Havn - og fremtidssikringen af havnen - vil dermed være klar i starten af 2025.
Dermed vil Nakskov Havn kunne håndtere skibe på op til 165 meters længde.