Annonce
Guldborgsund

Hvad med kommunens regning?

Jes V. Larsen, formand for Radikale Venstre Lolland-Falster, mødte Kenneth Jensen, der er beboer på Bangsebro Allé på en tur, hvor politikeren ville se tingene med egne øjne. Kenneth Jensen var ikke begejstret for tanken om mere trafik i området. Foto: Privatfoto

En udvidelse af E55 kommer også til at koste lokale kroner.

GULDBORGSUND Radikale Venstres afdeling på Lolland-Falster melder sig nu for alvor ind i debatten om en eventuel udvidelse af E55.

Et emne, hvor de mest højlydte lokalpolitiske røster gang på gang har talt for den helt store af de i alt tre muligheder, Vejdirektoratet har bragt i spil, en såkaldt "2+2-løsning", der vil gøre dele af Gaabensevej og Nykøbingvej til en firesporet hovedvej, hvor der på nuværende tidspunkt kun er ét spor i hver retning.

Men den diskurs er Radikale Venstre ikke med på, lyder det fra Jes V. Larsen, formand og kandidat til kommunevalget i Guldborgsund. Han mener ikke, at den store løsning nødvendigvis er den bedste. Det er der flere årsager til, forklarer han.

- Når de lokale politikere fra Guldborgsundlisten og Dansk Folkeparti, socialdemokrater og Venstre fortsat peger på den dyre 2+2-løsning, så svinger argumentationen som ofte mellem trafiksikkerhed og bedre trafikafvikling. Det kan umiddelbart lyde fornuftigt, men ingen af disse politikere nævner følgevirkningerne af en sådan markant vejudvidelse på E55 mellem Eskilstrup og Nykøbing. De taler alene om, hvad Vejdirektoratet anlægger og betaler. De nævner aldrig noget om de kommunale udgifter i forbindelse med en udvidelse af E55, nej, det glemmer de behændigt, siger Jes V. Larsen.

Nord for Stubberup mener Radikale Venstre godt, at der kan etableres en tresporet løsning, som der tidligere har været. Foto: Claus Hansen

Skal selv feje sne

For Vejdirektoratet anlægger ganske rigtigt vejen. Men de små parallelveje, der skal sikre tilkørsel for alle de mange mennesker, der bor på en sådan måde, at de den dag i dag har tilkørselsmuligheder på E55 direkte fra deres egen ejendom eller markvej, bliver anlagt for herefter at blive overdraget til dem, der bor i nærheden.

- Så skal folk selv sørge for mange ting. Vedligeholdelse, at få ryddet sne og så videre. Og det kan jeg ikke forestille mig, der er nogen, der har den store interesse i, siger Jes V. Larsen.

Generelt er de kommunale merudgifter en svær størrelse at spå om. Jes V. Larsen har i hvert fald ikke tænkt sig at prøve. Men det er et emne, der ikke har fyldt ret meget i hans lokalpolitiske kollegers omtale af projektet, og det ærgrer formanden for Radikale Venstre.

- Der er en økonomi i projektet, som fremstår uafklaret. Der vil jo givetvis blive nogle afledte, økonomiske konsekvenser, som Vejdirektoratet ikke kommer til at betale for, og dem ville jeg gerne, der var mere klarhed over. Lige nu hepper man bare på den dyreste løsning, fordi det er Vejdirektoratet, der samler regningen op, men borgerne i Guldborgsund Kommune kommer også til at betale et eller andet, lyder det fra Jes V. Larsen.

Det er ikke køkørslen, der dræber, men høj fart i tidlige og sene timer, mener Jes V. Larsen. Foto: Claus Hansen
Annonce

Fejlslagen logik

Udover økonomiske argumenter mener han også, at der er en fejlslagen logik bag argumentet om yderligere trafiksikkerhed på strækningen.

- Det er ikke den langsomme og tætte trafik, der dræber eller kvæster, men derimod trafikken på de mindre belastede tidspunkter, hvor folk har en tendens til at træde ekstra hårdt på pedalen. Derudover er det næsten hver gang stykket nord for Stubberup og mod Eskilstrup, den tidligere tresporede hovedvej, der indbyder til tungere fod på speederen. Vi vil i stedet foreslå en 0+-løsning, altså ét spor i hver retning, men med en såkaldt 2+1-løsning på strækningen nord for Stubberup, hvor der tidligere har været den samme løsning.

Det tyder på, den endelige afklaring snart er nær. I disse dage diskuteres transportforliget på Christiansborg, og den uofficielle målsætning lyder, at man gerne vil være klar inden sankthans.

Jes V. Larsen mener da også, at man skal se at få afklaret det i en fart.

- En 2+2-løsning vil medføre en øget hastighed og dermed også øget trafikstøj, der blandt andet vil medføre støjværn langs flere dele af vejen. Beboerne langs vejen får altså udsigt til en bastant mur - altså det er selvfølgelig de beboere, der er tilbage efter ekspropriationer af ejendomme langs vejen. Disse beboere har levet længe nok i uvished om deres ejendommes fremtid på grund af kamp for en vejudvidelse, der ikke bygger på saglige argumenter, lyder dommen fra lokalformanden.

Annonce
Annonce
Politik

Efter omvalg: Ny spidskandidat valgt

Annonce
Strejke

500 strejkende på Femern-byggeri beordres tilbage på arbejde

Annonce
Forsiden netop nu
Lolland

ERHVERVSFORMAND ER HARM OVER, AT CAFÉ-EJER IKKE KAN FÅ BANKKONTO

Guldborgsund

ULOVLIGT BYGGERI VÆKKER HARME

112

BUTIKSTYVE ANHOLDT - TRODSEDE INDREJSEFORBUD

Lolland

DODEKALIT-FORMAND OPFORDRER TIL SAMARBEJDE I STEDET FOR BENSPÆND

Sygehus

TOUR DE FRANCE KAN GIVE EKSTRA TRAVLHED PÅ SYGEHUSET

112

BIL OG BUS I UHELD - CHAUFFØR KØRT PÅ SYGEHUSET

Vejret

ONSDAG PÅ SYDHAVSØERNE: SOL, TØRT OG OP TIL 26 GRADER

Lokal nyt

LIVREDDERE ADVARER MOD LETSINDIGHED MED PADDLE BOARDS

112

NY LEGEPLADS OVERMALET MED SJOFLE UKVEMSORD

112

"BANKMAND" FRANARREDE 82-ÅRIG STØRRE BELØB

Guldborgsund

SIKKE ET SLAG! HOLE IN ONE TIL 160.000 KRONER

112

EKSPLOSIONSAGTIG BRAND I CAMPINGVOGN

Guldborgsund

84-ÅRIG UDSAT FOR TYVERI PÅ ÅBEN GADE VED HØJLYS DAG

Annonce
Biler

LÆNGERE VENTETID PÅ RESERVEDELE

112

GULD- OG SØLVSMYKKER STJÅLET VED INDBRUD

Guldborgsund

ÆLDRE MÅ VENTE PÅ, AT HJEMMEHJÆLPERE BLIVER SAT FRI

112

NARKOPÅVIRKET BILIST PARKEREDE PÅ MOTORVEJEN

Sport

NFC-TRÆNER VENTER NYE SPILLERE INDEN VINDUET LUKKER

Lokal nyt

LOKALE UDVIKLINGSPROJEKTER FÅR MILLIONSTØTTE

Femern

UTILFREDSE FEMERN-ARBEJDERE BLOKERER INDGANG OG FORTSÆTTER STREJKE

Guldborgsund

RINGEDE 112 FLERE GANGE: KVINDE SIGTET FOR MISBRUG AF FARESIGNAL

Annonce
Annonce