Lollands Bank har offentliggjort regnskab for første halvår af 2022, som bankens ledelse udtrykker tilfredshed med.
Bankens samlede aktiviteter viser en basisindtjening på 30,4 millioner kroner, hvilket er en stigning på 2,3 millioner kroner eller 8,3 procent i forhold til samme periode sidste år.
Resultatet før skat lander på 28,8 millioner kroner, og 22 millioner kroner efter skat. Det er væsentligt dårligere end sidste år, hvor resultatet før skat lød på 51 millioner kroner og 29 millioner kroner efter skat.
Men det skyldes stort set udelukkende kursreguleringer som følge af bankens beholdning af obligationer og aktier i det usikre rentemarked.
Aktivitet på boligområdet
”Kursreguleringerne udviser et negativt resultat på 17,6 millioner kroner mod positive 9,6 millioner kroner i samme periode sidste år”, som det hedder i halvårsregnskabet.
Basisindtjeningen er i tråd med de forventninger, der blev offentliggjort i forbindelse med bankens årsrapport for 2021.
”En god aktivitet på boligområdet, specielt på realkredit, og på investeringsområdet sikrer, sammen med renteindtægter af indlån, at basisindtjeningen fortsat er på et godt og fornuftigt niveau i banken”, fremgår det af halvårsregnskabet.
Kommet godt igennem kriser
Covid-19 pandemien har fortsat ikke resulteret i tab på bankens kunders udlån og garantier.
- Vores kunder klarer sig uden væsentlige udfordringer, og vi kan tilbageføre tidligere foretagne nedskrivninger i dette halvår. Ej heller invasionen af Ukraine kan mærkes på kundernes økonomi, fortæller Allan Aaskov, direktør i Lollands Bank.
Allan AaskovVores kunder klarer sig uden væsentlige udfordringer, og vi kan tilbageføre tidligere foretagne nedskrivninger i dette halvår. Ej heller invasionen af Ukraine kan mærkes på kundernes økonomi.
- Alligevel vælger vi i banken at afsætte yderligere 10 millioner kroner i nedskrivninger som et ledelsesmæssigt skøn, fortsætter han.
Det ledelsesmæssige skøn afsættes for at imødegå de økonomiske konsekvenser for bankens kunder, afledt af de leveringsudfordringer og prisstigninger, der er set i kølvandet på invasionen af Ukraine, men som endnu ikke påvirker den daglige økonomi blandt bankens kunder.
Samtidig fastholder Lollands Bank 18 millioner kroner i Covid-19-ledelsesmæssige skøn, som bankens ledelse valgte at polstre sig med under pandemien.
Stigende udlån
Allan Aaskov glæder sig over, at bankens udlån er øget med 8,8 procent gennem det seneste år.
- Det er godt at se, at det udlånsfald, som blev konstateret i løbet af 2020, nu er bremset og erstattet af et stigende udlån igennem en længere periode, siger Allan Aaskov.
Allan Aaskov, direktør, Lollands BankDet er godt at se, at det udlånsfald, som blev konstateret i løbet af 2020, nu er bremset.
Også garantistillelser øges med 16,5 procent igennem det seneste år, hvilket viser, at der er en øget aktivitet blandt bankens kunder.
Banken mærker, at der ikke er sket en lille nedgang i hushandlerne.
- Der er fortsat, om end i et mindre omfang, gang i hushandler i bankens område. Samtidig vælger en lang række af bankens kunder at konvertere realkreditlån grundet det stigende renteniveau, udtaler bankdirektøren.
Lollands Bank har valgt at følge Nationalbankens seneste renteforhøjelse over for bankens kunder.
Flere ansatte
Kapitalprocenten udgør nu 22,7 procent og en med kapitaloverdækning på 6,6 procent har banken dermed et solidt kapitalgrundlag.
Det fremgår også af halvårsregnskabet, at Lollands Banks medarbejdere igennem de seneste måneder har arbejdet med digital omstilling, og at der i løbet af første halvår er sket en del nyansættelser.
Det gennemsnitlige antal medarbejdere er angivet til 99 mod 95 i samme periode sidste år.
”Nyansættelserne sker som følge af naturlig afgang blandt bankens personale kombineret med en opnormering til dækning af en øget kundetilgang i banken. Der opleves en stor lokal interesse for de stillinger, der opslås i bankens område. Banken har derfor fortsat et stærkt hold med stort lokalkendskab”, hedder det i halvårsregnskabet.