Annonce
Lokal nyt

Nej til fire-sporet udvidelse

Der er ofte både tæt og tung trafik på rute E55 mellem Sydmotorvejen og Nykøbing. Men hvad er den bedste løsning for at mindske trængslen og øge trafiksikkerheden? Det Radikale Venstre Lolland-Falster kommer nu med deres forslag. Foto: Claus Hansen, arkivfoto

De Radikale siger nej til en større udvidelse af E55 og foreslår en anden løsning.

FALSTER Det Radikale Venstre går nu ind i debatten om den fremtidige udformning af rute E55 (Nykøbingvej/Gaabensevej) mellem Højmøllen og Nykøbing.

Som bekendt er der flere muligheder i spil til den opgradering af den trafikerede vej for at forbedre både sikkerheden og fremkommeligheden. Flere byrådspolitikere har tidligere bakket op om en udvidelse af vejen til fire spor - den såkaldte 2+2-løsning - og flere partiers transportordførere på Christiansborg har besøgt strækningen og bakket op om en udvidelse uden dog nødvendigvis at anbefale en bestemt løsning.

I et høringsssvar i forbindelse med VVM-undersøgelsen af projektet bakker De Radikale på Lolland-Falster da også op om, at sikkerheden på strækningen skal forbedres, men partiet mener ikke, at man bør prioritere en større udvidelse af trafikkapaciteten.

Derfor anbefaler de den såkladte 0+-løsning suppleret med en mindre strækning med en 2+1-løsning. Oversat til mere jævnt dansk betyder det, at man anbefaler en løsning baseret på de nuværende forhold med en to-sporet vej med tilpasninger i tre kryds, og at man på strækningen mellem Stubberupvej og Klodskovvej laver en tre-sporet-løsning, hvor der skiftevis er to og et spor til rådighed.

Denne del af strækningen har tidligere været udlagt med tre spor, og partiet forventer derfor, at en ændring til en 2+1-løsning kan udføres til en rimelig pris, forklarer De Radikale Venstre Lolland-Falster i en pressemeddelelse.

Dermed bliver der på dele af strækningen mulighed for overhaling af langsomtkørende køretøjer uden, at man skal over i de modkørende trafikanters bane.

De tilpasninger, som Vejdirektoratet foreslår i 0+-løsningen er en rundkørsel i krydset ved Skovalléen/Gaabensevej med en gennemfartsbane til højre ind mod Nykøbing, når man kommer nordfra og en gennemfartsbane, der går ligeud, når man kommer sydfra.

Desuden indebærer forslaget, at der laves såkaldte bundne venstresving i lyskrydset ved Rema 1000 (Nordensvej/Holmen), samt at der ved Eskilstrup Vestergades udmunding tæt ved Højmøllen laves en såkaldt trebenet rundkørsel, hvor der i sydgående retning laves en gennemkørselsbane.

Årsagen til, at De Radikale ikke mener, at man skal vælge den store 2+2-løsning med to spor i begge retninger på hele strækningen er, at partiet ikke tror på, at behovet for så stor en udvidelse vil være til stede i fremtiden. Men der er også et miljømæssigt aspekt.

- De seneste år har mange pendlere valgt at tage turen nordpå i bil frem for med toget på grund af de omfattende driftsforstyrrelser, som sporarbejdet på Sydbanen har ført med sig. Det har selvsagt givet øget trængsel på E55, men indenfor få år vil Sydbanen være færdigrenoveret og ovenikøbet opgraderet, så mange pendlere må forventes at forlade E55 igen til fordel for toget.

- Med hensyn til trafikmængden fra færgehavnen i Gedser, så må en stigning formodes at blive begrænset på sigt, da Femernforbindelsen, når den står færdig, vil tiltrække en del af trafikken, skriver Radikale Venstre Lolland-Falster i pressemeddelelsen.

Og partiets spidskandidat ved efterårets kommunalvalg, Christian Nyborg Mortensen, uddyber:

- Man kan som kommunalpolitiker fristes til automatisk at gå efter den største investering (2+2 veje), da det jo finansieres af statens pengekasse og ikke kommunens. Men vi står altså midt i en ambitiøs grøn omstilling, hvor det er den kollektive transport og cykelstier der bør have vores fokus og prioritering, påpeger han.

Høringsperioden omkring VVM-undersøgelsen af projektet er netop slut, og ialt er der indkommet næsten 50 indlæg i form af indsigelser, høringssvar, forslag og andet.

Annonce
Lolland

SORTERING AF SKRALD FRA APRIL 2023

Annonce
Annonce
Lolland

RESTAURANTER KONKURS

Lolland

SLUT MED HJEMMELAVET HAVREGRØD TIL ÆLDRE

Lolland

OPBAKNING TIL NY HAL

Lolland

REVY FÅR EN SIDSTE ØKONOMISK HÅNDSRÆKNING

Guldborgsund

BORGERMØDE BLIVER AFGØRENDE FOR KLIMA-Ø

Sport

NFH SMIDER BOMBE: SÆLGER STJERNESPILLER

Guldborgsund

RENÉ CHRISTENSEN ER BLEVET ANSAT

Erhverv

PÅ VEJ TIL LOLLAND OG FALSTER: NU ER DE KØBT AF SHELL FOR MILLIARD-BELØB

Indland

VINTERVEJR SENDER ENERGIPRISER PÅ HIMMELFLUGT I DECEMBER

112

EFTER UHELD: VEJ GENÅBNET

Lokal nyt

REGION SJÆLLAND UDVIDER UNDERSØGELSE AF BENAMPUTATIONER

Indland

3,7 FERIEMILLIARDER VENTER BARE PÅ AT BLIVE UDBETALT

Indland

S VIL STEMME IMOD EGET LOVFORSLAG OM BØRNETILSKUD TIL UDSATTE

Indland

BORGERE KAN IKKE FÅ LOV AT BETALE GÆLD: OMUBUDSMAND GÅR IND I SAGEN

Lolland

NAKSKOV SIKRET REVY IGEN NÆSTE SOMMER

Guldborgsund

HÅBER AT SLIPPE AF MED MILLIONGÆLD

Annonce
Lolland

SKOLE REJSTE PENGE TIL INFLATIONSRAMTE FORÆLDRE

112

225 TAGET I FARTKONTROLLER

Lolland

FLERE TONS FOR TUNG VAREBIL

112

VÆRTSHUS SOLGTE ALKOHOL TIL MINDREÅRIGE

Guldborgsund

BLINK, BLINK, SLUK: STRØMSVIGT VED JULETRÆS-TÆNDING

Lolland

LUFTFORURENING? KOMMUNE KUNNE IKKE LUGTE NOGET

Lolland

BYRÅDSMEDLEM SKIFTER PARTI OG GIVER S ABSOLUT FLERTAL

Annonce
Annonce