NAKSKOV: Den næstsidste færge, der blev bygget på Nakskov Skibsværft, "Peder Paars", er solgt til det græske rederi Seajet, fortæller sitet Maritime Danmark, der selv har fisket historien hos shippax.com.
DSB's "Peder Paars" og "Niels Klim" blev de sidste nybygninger på Nakskov Skibsværft inden lukningen i 1986.
Det blev blot til godt fem år på Kattegat for "Peder Paars", inden skibet sammen med søsteren "Niels Klim" blev afhændet. Trafikbehovet mellem Aarhus og Kalundborg var slet ikke til så store færger.
Nakskovs næstsidste nybygning fra 1985 blev solgt til Stena Line i 1991, ombygget og omdøbt til "Stena Invicta" og indsat på Dover-Calais på Den Engelske Kanal.
I 2000 blev skibet chartret af Color Line med en købsoption. Den blev igen ombygget og omdøbt denne gang til "Color Viking" og indsat på den populære spritrute mellem Norge og Sverige, hvor den har gjort tjeneste i 22 år til den 20. november, hvor den sejlede sin sidste tur mellem Sandefjord og Strömstad.
De høje energipriser og svækkede rammebetingelser gjorde det ikke længere økonomisk bæredygtigt at sejle med "Color Viking" på ruten, forklarede Color Lines koncernchef, Trond Kleivda, i en pressemeddelelse.
Det græske rederi Seajets får leveret færgen, der lige nu ligger i dok på Fayard, til februar. Hvor den skal sejle, og hvad den skal hedde, er endnu ikke oplyst.
Søsterfærgen - den gamle "Niels Klim" - gør fortsat tjeneste på ruten Grenaa-Halmstad for Stena Line som Stena Nautica.