Annonce
Femern

Rigsrevisionen kritiserer Femernopstart

Statsrevisorerne har i beretningen hæftet sig ved, at Femern A/S i nogle tilfælde ikke har indarbejdet kendte forsinkelser i deres tidsplaner, og at Transportministeriet ikke gennemførte en tilstrækkelig kvalitetssikring af Femern A/S' tidsplaner. Foto: Anders Knudsen

Femern A/S har ikke taget højde for varigheden af den tyske myndighedsproces i styringen af projekteringsfasen på en helt tilfredsstillende måde.

FEMERN Rigsrevisionen og Statsrevisorerne giver i en ny beretning en løftet pegefinger til Femern A/S og Transportministeriet for opstartsfasen af Femern Bælt-projektet. Begge mener i beretningen, at Femern A/S og Transportministeriet "ikke i tilstrækkelig grad har taget højde for risici for forsinkelser i den tyske myndighedsproces og for økonomiske risici."

Et kritikpunkt er, at Femern A/S besluttede at fortsætte udbuddet af de største kontrakter til projektet, der indeholder opgaverne med blandt andet gravning af tunnelrende, byggeri af elementfabrik og af tunnelportal, inden at den tyske myndighedsgodkendelse var på plads. Kontrakter, der blev tildelt konsortierne FBC og FLC.

"Transportministeriets og Femern A/S' styring af projekteringsfasen for Femern Bælt-forbindelsen har ikke været helt tilfredsstillende. Konsekvensen er, at Transportministeriet og Femern A/S undervejs har taget unødige økonomiske risici i forhold til tunnelentrepriserne," skriver Rigsrevisionen.

Udbudsprocessen blev påbegyndt i oktober 2012, og Femern A/S underskrev betingede kontrakter i maj 2016. Da den endelige tyske godkendelse først forelå cirka fire år efter, at Femern A/S havde indgået de betingede kontrakter, benyttede selskabet forlængelsesmekanismer i de betingede kontrakter. Femern A/S forlængede således kontraktperioden i 2018 og aktiverede tre af de fire kontrakter i foråret 2020. Her mener Rigsrevisionen og Statsrevisorerne, at der var tale om en unødig økonomisk risiko ved at indgå kontrakterne så tidligt i forløbet.

Rigsrevisionen vurderer også, at Transportministeriet ikke afsatte tilstrækkelig tid til at opnå den tyske myndighedsgodkendelse, da ministeriet fremsatte projekteringsloven, som gav lov til at bygge Femern-projektet. Samtidig tog Femern A/S heller ikke højde for varigheden af den tyske myndighedsproces. Det får også kritik fra Statsrevisorerne.

"Statsrevisorerne finder det ligeledes ikke helt tilfredsstillende, at Transportministeriet i 2009 fremsatte projekteringsloven til Folketingets vedtagelse uden at have afsat tilstrækkelig tid til den tyske myndighedsgodkendelse - på trods af at ministeriet havde viden om, at projektet var forsinket, og at det var usikkert, hvor lang tid den tyske myndighedsproces ville tage. Samtidig fastholdt ministeriet målet om, at Femern Bælt-forbindelsen skulle åbne i 2018, selv om det ikke var realistisk," bemærker Statsrevisorerne i beretningen.

Anlægsarbejderne i Tyskland på Femern-projektet begyndte otte år senere end planlagt. Foto: Anders Knudsen
Anlægsarbejderne i Tyskland på Femern-projektet begyndte otte år senere end planlagt. Foto: Anders Knudsen

Rigsrevisionen arbejder med fem niveauer af kritik. Det første niveau er positiv kritik, der benyttes til at påpege noget godt. I den anden ende på femte niveau er den skarpeste kritik, hvor Rigsrevisionen giver skarp påtale til en sag, og særligt henleder Folketingets opmærksomhed på den.
Begge kritikpunkter, der rettes imod Femern A/S og Transportministeriet, hører til i kategorien "kritik under middel", der er niveau to i Rigsrevisionens skala og er kendetegnet ved, at man finder Femern A/S og Transportministeriets ageren i sagen "ikke helt tilfredsstillende."
De sidste to niveauer i Rigsrevisionens skala er middel kritik og skarp kritik, der er henholdsvis niveau tre og fire.

Annonce
Annonce
Lolland

Pussy Power i Reventlowparken

Annonce
112

Tilbageholdt af kvinde: Knallertkører havde promille på 1,92

Annonce
Forsiden netop nu
Lolland

Mange kæmper alene og taber kampen mod vægten

112

Mand truede med kniv

112

Politiets Dølle-rapport: Graffiti, kokain, billet-tyveri og ukvemsord

Lolland

Fart og en duft af dyre dråber

Sport

BK Thor-bryder besvimede ved NM

112

Bil udbrændte i natlig brand

Dølle

29-årig fængslet for Dølle-drab - nægter sig skyldig

Femern

Dansk firma får Femern-ordre til tocifret millionbeløb

Dølle

Dølle-ulykke: Fodgænger er fortsat i kritisk tilstand

Lolland

Kørestolsbrugere dømt ude - svømmetur fra badebro kommer ikke til at ske

112

Brand i tandklinik i nat - lejligheder evakueret

Guldborgsund

Bjørnekloen er dukket op igen langs lokal å

Lokal nyt

Årets første officielle sommerdag kan komme på torsdag

Annonce
Guldborgsund

Nej til gasledning - Vil sætte strøm til sukkerfabrik ved aktion

Guldborgsund

Flydende vin- og kaffebar er så godt som klar til åbning

Lolland

Tilbage i velkendte rammer som byens nye brugsuddeler

Dølle

Efterlyst drabsmistænkt er blevet anholdt

Guldborgsund

Madens Folkemøde inviterer til infomøde for frivillige

Sport

Pleidrup forlænger med NFC og bliver breddechef i klubben

Dølle

De små fik også danset på Dølle

Guldborgsund

Større kommunalt pop-up-miljø ved havn

Annonce
Annonce