Annonce
Femern

Rigsrevisionen kritiserer Femernopstart

Statsrevisorerne har i beretningen hæftet sig ved, at Femern A/S i nogle tilfælde ikke har indarbejdet kendte forsinkelser i deres tidsplaner, og at Transportministeriet ikke gennemførte en tilstrækkelig kvalitetssikring af Femern A/S' tidsplaner. Foto: Anders Knudsen

Femern A/S har ikke taget højde for varigheden af den tyske myndighedsproces i styringen af projekteringsfasen på en helt tilfredsstillende måde.

FEMERN Rigsrevisionen og Statsrevisorerne giver i en ny beretning en løftet pegefinger til Femern A/S og Transportministeriet for opstartsfasen af Femern Bælt-projektet. Begge mener i beretningen, at Femern A/S og Transportministeriet "ikke i tilstrækkelig grad har taget højde for risici for forsinkelser i den tyske myndighedsproces og for økonomiske risici."

Et kritikpunkt er, at Femern A/S besluttede at fortsætte udbuddet af de største kontrakter til projektet, der indeholder opgaverne med blandt andet gravning af tunnelrende, byggeri af elementfabrik og af tunnelportal, inden at den tyske myndighedsgodkendelse var på plads. Kontrakter, der blev tildelt konsortierne FBC og FLC.

"Transportministeriets og Femern A/S' styring af projekteringsfasen for Femern Bælt-forbindelsen har ikke været helt tilfredsstillende. Konsekvensen er, at Transportministeriet og Femern A/S undervejs har taget unødige økonomiske risici i forhold til tunnelentrepriserne," skriver Rigsrevisionen.

Udbudsprocessen blev påbegyndt i oktober 2012, og Femern A/S underskrev betingede kontrakter i maj 2016. Da den endelige tyske godkendelse først forelå cirka fire år efter, at Femern A/S havde indgået de betingede kontrakter, benyttede selskabet forlængelsesmekanismer i de betingede kontrakter. Femern A/S forlængede således kontraktperioden i 2018 og aktiverede tre af de fire kontrakter i foråret 2020. Her mener Rigsrevisionen og Statsrevisorerne, at der var tale om en unødig økonomisk risiko ved at indgå kontrakterne så tidligt i forløbet.

Rigsrevisionen vurderer også, at Transportministeriet ikke afsatte tilstrækkelig tid til at opnå den tyske myndighedsgodkendelse, da ministeriet fremsatte projekteringsloven, som gav lov til at bygge Femern-projektet. Samtidig tog Femern A/S heller ikke højde for varigheden af den tyske myndighedsproces. Det får også kritik fra Statsrevisorerne.

"Statsrevisorerne finder det ligeledes ikke helt tilfredsstillende, at Transportministeriet i 2009 fremsatte projekteringsloven til Folketingets vedtagelse uden at have afsat tilstrækkelig tid til den tyske myndighedsgodkendelse - på trods af at ministeriet havde viden om, at projektet var forsinket, og at det var usikkert, hvor lang tid den tyske myndighedsproces ville tage. Samtidig fastholdt ministeriet målet om, at Femern Bælt-forbindelsen skulle åbne i 2018, selv om det ikke var realistisk," bemærker Statsrevisorerne i beretningen.

Anlægsarbejderne i Tyskland på Femern-projektet begyndte otte år senere end planlagt. Foto: Anders Knudsen
Anlægsarbejderne i Tyskland på Femern-projektet begyndte otte år senere end planlagt. Foto: Anders Knudsen

Rigsrevisionen arbejder med fem niveauer af kritik. Det første niveau er positiv kritik, der benyttes til at påpege noget godt. I den anden ende på femte niveau er den skarpeste kritik, hvor Rigsrevisionen giver skarp påtale til en sag, og særligt henleder Folketingets opmærksomhed på den.
Begge kritikpunkter, der rettes imod Femern A/S og Transportministeriet, hører til i kategorien "kritik under middel", der er niveau to i Rigsrevisionens skala og er kendetegnet ved, at man finder Femern A/S og Transportministeriets ageren i sagen "ikke helt tilfredsstillende."
De sidste to niveauer i Rigsrevisionens skala er middel kritik og skarp kritik, der er henholdsvis niveau tre og fire.

  • Statsrevisorerne har i beretningen hæftet sig ved, at Femern A/S i nogle tilfælde ikke har indarbejdet kendte forsinkelser i deres tidsplaner, og at Transportministeriet ikke gennemførte en tilstrækkelig kvalitetssikring af Femern A/S' tidsplaner. Foto: Anders Knudsen
  • Anlægsarbejderne i Tyskland på Femern-projektet begyndte otte år senere end planlagt. Foto: Anders Knudsen
  • Anlægsarbejderne i Tyskland på Femern-projektet begyndte otte år senere end planlagt. Foto: Anders Knudsen
Annonce
Annonce
Annonce
Lolland

De er blandt Danmarks bedste

Lolland

Skrider fra parti: "De dårlige oplevelser blev simpelthen for meget!"

Lokal nyt

Se kortet: Her kan du tanke billigt i weekenden

Vejret

Rekord slået: Drivvåd april er den vådeste i 150 år

112

Tredje gang: Narkopåvirket bilist mistede bilen

112

Eftersøgt i knivstikker-sag er stadig på fri fod

Dølle

Bo er ny leverandør af Dølle-pølsen: - Jeg går ikke på kompromis med kvaliteten

Indland

Store bededag markeres med lukkede skoler og fri til ansatte

Guldborgsund

Nu igen: Vej bukker under for vand

Indland

Byret: Beboer på Christiania tjente 20 millioner på hash

Vejret

Weekenden bringer lunt forårsvejr til Danmark

Indland

28-årig røver Rema 1000 med økse og går på bodega

Vejret

Vintrene på Lolland-Falster vil blive op til 30 procent vådere

Lolland

Her holder børnene fri store bededag

Indland

Mand er faldet fra kran under arbejde i København

Annonce
Annonce
Guldborgsund

Kørte med tog ind i Ukraine: - Man mærker mest krigens nærvær på stemningen

Sport

Bombe i Nordfalster - cheftræner færdig til sommer

Vejret

Vågnede op til haglvejr - men forude venter 23 grader

Guldborgsund

Hvad skal vi grine af til sommer? Revyfolk kæmper med teksterne

Guldborgsund

Møder stor kritik: - Generelt virker det farligt

Lolland

Dinosaur-lorte under lup: Evolutionsmuseet udstiller forstenede fækalier

112

Område ved fjord afspærret efter fund i vandet