RØDBYHAVN: Inden 2030 skal alt færgefart fra Rødbyhavn mod Puttgarden være emissionsfri, og allerede i 2024 indsætter Scandlines den nye emissionsfri transportfærge i Rødbyhavn.
Derfor er forberedelserne allerede begyndt i terminalområdet i Rødbyhavn, for den nye transportfærge skal både kunne have lastbiler på øverste og nederste vogndæk.
Derfor skal færgeleje 3 ombygges med en stærkere rampe til øverste vogndæk, mens færgeleje 1 skal ombygges, så det kan fungere som oplæggerleje for alle færgerne, der sejler på ruten.
Allerede nu er anlægsarbejdet gået i gang på færgeleje 3. Scandlines har valgt bygge- og anlægsvirksomheden Per Aarsleff A/S til at anlægge fundamentet til den nye rampe i færgelejet. Ingeniørvirksomheden MacGregor SWE AB skal efter højsæsonen 2023 levere og installere den nye rampe.
Den nye emissionsfri færge på Rødby-Puttgarten
- Scandlines investerer 80 millioner euro i projektet med den nye emissionsfri fragtfærge
- Den nye emissionsfri fragtfærge er netop nu ved at blive bygget på Cemre værftet i Tyrkiet
- Den nye fragtfærge kan sejle helt emissionsfrit, og så vil overfarten tage en time
- Færgen får også installeret en to dieselmotorer af sikkerhedshensyn, derfor kan den også sejle som hybridfærge, og så vil overfarten tage tre kvarter
- Færgens batteri kommer til at trække 10 MW strøm på batteriet
- Den skal kunne lade op på ladestationen i færgelejet på 17 minutter
- Rødbyhavn skal som den første af Scandlines havne have en fuldstændig emissionsfri drift inden 2030
- Med satsningen øger Scandlines fragtkapaciteten med 23 procent på overfarten
- Emissionsfri transportmidler kan være helt op til 100 procent CO2-neutrale
Imellem færgeleje to og tre skal den store ladestation, som fragtfærgen skal få sin grønne strøm fra, og en stor transformatorstation, ligge. Arbejdet med at anlægge fundamenterne til disse påbegyndes i starten af 2023.
Færgen skal kunne lades op på sølle 17 minutter, og det kan klares, mens den laster af og på, inden den atter vil sejle retur mod Puttgarden.
Allerede i 2019 investerede Scandlines i et 50 kV/25 MW strømkabel til Færgevej i Rødbyhavn, så den del af projektet er forholdsvis nem at gå til. Dette kabel skal næste år forlænges det sidste stykke frem til den nye transformerstation ved færgelejerne.
Selve ladestationen og transformatorstationen bygges af NES (Norwegian Electric Systems) i august 2023.
Også i Puttgarden skal færgeleje 1 bygges om med en stærkere rampe til øverste vogndæk.
Det er planen, at den nye emissionsfri transportfærge skal være i drift i 2024.