Nu kan sejlere trygt sejle op gennem Guldborgsund.
GULDBORGSUND I mange år har det været kendt af lokale sejlere, at søkortene ikke var korrekte i sydrenden i Guldborgsund fra Nykøbing mod Gedser.
Vanddybden har været angivet for lavt. Og det har betydet, at sejlere, som ikke var lokalkendte, fravalgte at tage den smukke tur op gennem Guldborgsund. Flere lokale sejlklubber har i mange år forsøgt at få justeret afmærkninger og ændret søkortene.
Men efter års venten har Geodatastyrelsen endelig fået lavet en korrekt søkortrettelse.
Sammenslutningen af sejlklubberne i Guldborgsund Kommune - SIG - fik i juni måned besked fra styrelsen, at fejlen på både digitale og papirsøkort kunne ændres fra den nuværende sejldybde på 1,3 meter ved en sten i sejlrenden mellem Hasselø og Nykøbing Strandby lige syd for Nykøbing.
Sejldybden er nu korrekt
Ikke mindre end 28 koste er blevet rykket, så sejlrenden fra Kong Frederik IX's Bro og sydpå nu skulle være helt korrekt markeret. Og med Geodatastyrelsens seneste søkortrettelse fra 26. august er sejlrenden i den sydlige del af Guldborgsund nu korrekt afmærket med mindstedybder på 2,1 meter ved middel vandstand, skriver SIG - Sejlklubberne i Guldborgsund Kommune - i en pressemeddelelse.
Søfartsstyrelsen har desuden i Efterretninger for Søfarende, uge 34, 2020, oplyst de nye positioner for sømærkerne mellem Kong Frederik IX's Bro i Nykøbing og Nordmands Sand syd for Hasselø.
- Dermed kan fritidssejlere med sindsro - og godt sømandskab - begive sig ad den smukke og afvekslende genvej mellem Østersøen og Smålandsfarvandet, siger koordinator Per Thomsen, SIG.
- Vi har nået et vigtigt mål i vores indsats for den fri gennemsejling af Guldborgsund, efter at et flertal blandt forligspartierne bag anlægsloven for den kommende Femern-forbindelse i juni slog fast, at Frederik IX's Bro skal forblive en klapbro, siger Per Thomsen.
I sejlklubben Vikingen i Nykøbing er der også glæde over rettelserne.
- Sejlrenden er i orden. Jeg har gennemsejlet det sydlige løb to gange, hvor ekkoloddet blot en enkelt gang alarmerede om 2,1 meter vand, antagelig på grund af søgræs, siger formanden for Sejlforeningen Vikingen, Carl Erik Juel Hansen.
Søkort endnu ikke opdateret
Sejlere, som anvender elektroniske søkort som vejledende navigation, skal dog stadig holde øje med afmærkningerne i sundet, da de forskellige producenters opdatering af søkortet over Guldborgsund endnu ikke er fuldført hos alle.
- Under alle omstændigheder skal sejlere holde godt udkig og respektere samtlige sømærker. Gør man det, og holder man sig midt i sejlrenden, sker der ingen grundstødninger, siger Carl Erik Juel Hansen.
Allerede i november 2019 henledte Sejlklubberne i Guldborgsund Kommune Geodatastyrelsens opmærksomhed på en søkortrettelse fra 2016, der viste mindre end de foreskrevne 2,1 meter vand samt en sten midt i sejlrenden mellem Strandby og Hasselø. Siden har søfartsmyndighederne målt dybderne, hvor der var problemer, og justeret og kontrolleret sømærkerne i hele den sydlige rendes forløb.
Flere sejlere tør nu sejle
Når den opdaterede sejlrende bliver kendt i sejlerkredse, både i ind- og udland, skulle det gerne få flere til at tage turen til vands op gennem Guldborgsund.
Per Thomsen fra SIG har tidligere udtalt, at den upålidelige sejlrende har betydet, at hele Guldborgsund-området er gået glip af mange sejlere fra både ind- og udland gennem årene.
- Der er jo ingen med både, som stikker dybt, som har turdet sejle op gennem sydrenden, når søkortene oplyste, at der ikke var tilstrækkeligt med vand under kølen, forklarede han tidligere på sommeren til Folketidende.
Det har været kendt i mange år, at specielt tyske sejlere rådfører sig med deres forsikringsselskab, inden de sejler af sted. Og når et forsikringsselskab har sagt nej til dækning i Guldborgsund på grund af vanddybde, så sejler tyskerne naturligvis ikke op gennem sundet.