5. november bragte Folketidende en historie om den faglige og sociale trivsel på Guldborgsund kommunens folkeskoler. Baggrunden for artiklen var en ny undersøgelse fra ugebrevet A4, som omhandler trivsel på landets folkeskoler. Ifølge undersøgelsen scorer Østre skole og Nordbyskolen højest i forhold til god faglig og social trivsel blandt kommunens folkeskoler og nederst findes bl.a. Eskilstrup skole og Sydfalster Skole.
Som læser kan man få det indtryk, at flere af folkeskolerne i Guldborgsund kommune er dårlige til at håndtere faglig og social udvikling hos eleverne. Men hvorfor er det egentlig, at nogle skoler scorer lavt og andre højt? Selvfølgelig er nogle skoler bedre til at skabe gode faglige og sociale miljøer omkring deres elever end andre, men som undersøgelsen fra A4 påpeger, afhænger trivslen i høj grad af, hvilket miljø børnene kommer fra. A4 citerer professor Niels Egelund fra Aarhus Universitet:
" I områder som Lolland-Falster, Københavns Vestegn og på Norddjursland får skolerne generelt lave bedømmelser, når det gælder elevernes trivsel. Det hænger blandt andet sammen med, at andelen af forældre på overførselsindkomster i de områder også er høj, oplyser Niels Egelund, professor og centerleder for Center for Strategisk Uddannelsesforskning, Aarhus Universitet"
At Børn på Nordbyskolen og Østre Skole i højere grad trives fagligt og socialt skal derfor nok i højere grad forklares med forældrenes uddannelsesniveau og tilknytning til arbejdsmarkedet fremfor skolernes indsatsområder.
http://www.ugebreveta4.dk/find-dit-barns-skole-saadan-trives-de-danske-skoleboe_20247.aspx
Christian Enemark
Listrupvej 31
4800 Nykøbing F.