Annonce
Erhverv

Analytiker: Mærsks største frygt lurer i horisonten

A.P. Møller - Mærsk har brug for arbejdsro til at sikre sin fremtid. Men får det ikke, siger analytiker. (arkivfoto) Foto: Stephen B. Morton/Ritzau Scanpix

Der er ingen tegn på, at overskud og glade dage er på vej for A.P. Møller - Mærsks kerneforretning, lyder det.

A.P. Møller - Mærsks regnskab for tredje kvartal byder ikke på optimisme om, at containerfart i den nærmeste fremtid vil blive en solid overskudsforretning. Og uden bare lidt medvind bliver det svært for shippingkonglomeratet at forberede sig på fremtiden.

Det vurderer A.P. Møller - Mærsk-analytiker ved Sydbank Morten Imsgard efter et regnskab for årets første ni måneder, der nok viste vækst i omsætningen, men også stigende omkostninger og endnu et underskud:

- Omkostningerne per fragtet container er højere end ventet, blandt andet på grund af punktlighed og delvis dårlig kapacitetsudnyttelse. Og så er man tilbage til at kigge på sundhedstegnene i den industri, Mærsk opererer i.

- De er bare ikke særlig gode. Det er stadig et vanskeligt marked præget af alt for mange skibe og alt for mange muligheder for kunderne for at presse priserne ned, siger Morten Imsgard.

Overkapacitet og prispres i containerindustrien er en sang, der er sunget siden i hvert fald 2009. Siden har industrien og A.P. Møller - Mærsk kontinuerligt skelet mod en fremtid, hvor presset stoppede.

- Denne drøm om, at vi bare lige skal igennem et par kvartaler, så bliver alt godt, smuldrer i øjeblikket. Der er bekymringer om handelskrig, indikationer på lav vækst og mange nye, store containerskibe, siger Morten Imsgard.

Det kontinuerlige pres er et stort problem. For hele containerindustrien og ikke mindst A.P. Møller - Mærsk skal transformere sig selv til at levere større service til sine kunder.

- Der er et enormt pres for at skabe det nye Mærsk, men der er ingen arbejdsro i det hårde marked. Så det er noget nær den vanskeligste opgave, man kan stå med, siger Morten Imsgard og fortsætter:

- Logistikkæder verden over bliver smartere, større og mere digitaliserede. Så kunderne kræver ting, som Mærsk ikke nødvendigvis kan levere.

- Og kan man ikke det, må man forvente, at kunderne selv gør det. Skrækeksemplet er Amazon, der allerede inden for luftfragt har gjort sig gældende og opererer fragtfly.

Hvis ikke et selskab som A.P. Møller - Mærsk kan levere til de store kunders nye behov, risikerer rederierne at ende som rene maritime transportbånd.

- Den største frygt er, at industrien kan ende med bare at levere en basisydelse, der består i at flytte en container fra én havn til en anden.

- Sker det, kan man være sikker på, at man får en meget, meget lav pris for den ydelse, siger Morten Imsgard.

Han sammenligner med teleindustrien, der kæmper en hård kamp lige nu for ikke bare at levere basisvaren internet, men også indhold og services, der kan tages en præmie for.

  • RB PLUS Med slowboat mod klimaforandringer
    A.P. Møller - Mærsk har brug for arbejdsro til at sikre sin fremtid. Men får det ikke, siger analytiker. (arkivfoto) Foto: Stephen B. Morton/Ritzau Scanpix
Annonce
Guldborgsund

René fordobler overskuddet

Erhverv

Scandlines skifter ud i direktionen: Her er de nye navne

Annonce
Annonce
Dølle

Kondomer, bolcher og slikkepinde i lange baner

Dølle

Så er vi i gang: Gobs fyrede op under festen i Markedsteltet

Dølle

Unge Dølle-veteraner: Der er nok mange, der pjækker i morgen

Indland

Messerschmidt måtte aflyse 1. maj-møde på grund af sikkerhed

Dølle

Harske Hubbi går efter Dølle-rekord

112

Uvenner ude på marken: Fik slag i hovedet

Guldborgsund

Chok, chok, chok fra Vestlolland

112

Hurtigt personale fik slukket brand

Indland

86.000 danskere er afhængige

Sport

NFH-semifinalemodstander fundet

Guldborgsund

René fordobler overskuddet

Lolland

50.000 træer og buske plantes: Ny skov indvies

Maribo

Var selv med til at lukke dem: Nu var han med til åbningen af en ny

Guldborgsund

Helt vildt: Lokal forestilling nomineret til landets største teaterpris

Indland

Ung kvinde løsladt i mørklagt terrorsag

Annonce
Annonce
Guldborgsund

En kongelig propel er landet på Dølle

112

Snuppet med stor mængde narko: Skjult i hemmelige rum i bilen

Guldborgsund

Fagforeninger på 1. maj: Vi drukner i vores egen succes

Politik

Dansk minister afbryder 1. maj-tale

Dølle

Så er markedspladsen åben

Guldborgsund

Kampfly spottet over Falster: Her er forklaringen

Erhverv

Scandlines skifter ud i direktionen: Her er de nye navne