Det er slut med at få lappet jernhesten ved cykelhandleren. Er man så uheldig at punktere på sin cykel, må man selv i gang med dækjern, en balje vand, lapper og lim.
Det er krav fra Arbejdstilsynet, der gør, at cykelhandlere har droppet at lappe cykler. Helt præcis er det den lim, som cykelmekanikerne bruger, der er for stræk for Arbejdstilsynet. Det skriver Dagbladet Holstebro-Struers netavis. Det er cykelhandlernes brancheforening, der har taget konsekvensen, efter at Arbejdstilsynet gennem et stykke tid haft fokus på lugten i cykelværkstedet.
»Vi erkender, at det ikke er sundt, og derfor opfordrer vi nu medlemmerne til, at de ikke længere lapper cykler,« siger Erik Oddershede, der er direktør for Danske Cykelhandlere. Ifølge Arbejdstilsynet er det ikke forbudt at lappe cykler, men Erik Oddershede vurderer, at det i praksis er umuligt at overholde tilsynets krav. »Cykelmekanikerne skal bære handsker, åndedrætsværn og skal have et kraftigt udsugningsanlæg, som vi vurderer til at koste cirka 100.000 kroner. Det er de færreste steder, hvor det kan betale sig at have sådan et anlæg, derfor opfordrer vi til, at man fremover skifter slangen,« siger han.
I sidste uge sendte Danske Cykelhandlere et skilt til medlemmerne, som de kan sætte i vinduet, hvor der står, at der ikke længere bliver lappet cykler. »Vi synes også, at det er urimelige krav. Men vi kan ikke gøre så meget, og vi må bare finde en løsning på problemet. Vi har vurderet det længe, og er nået frem til, at det er bedst at stoppe med at lappe cykler,« siger Erik Oddershede til Dagbladet Holstebro-Struer.