Annonce
Erhverv

Danske Banks inkassohjælper kan have overtrådt loven

Det eksterne inkassofirma Intrum overtrådte loven, da det hjalp Danske Bank med at inddrive gæld, mener Forbrugerombudsmanden. (Arkivfoto). Foto: Andrew Kelly/Reuters

I en årrække indkrævede Danske Bank fejlagtigt gæld, der var forældet. Det fik banken ekstern hjælp til.

Inkassoselskabet Intrum overtrådte loven, da selskabet inddrev gæld på vegne af Danske Bank i en flere år gammel sag.

Det vurderer Forbrugerombudsmanden.

Derfor har man nu valgt at give sagen videre til politiet, fremgår det af en pressemeddelelse torsdag.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Sagens omdrejningspunkt handler om Danske Bank, der i en årrække fejlagtigt begyndte at indkræve gæld, der i virkeligheden var forældet.

Problemerne startede ifølge banken, da den i 2004 fik et nyt system til at behandle inkassosager. Det medførte, hvad banken kaldte en række datafejl.

Fejlene medførte, at banken indkrævede gæld, der var forældet, og i nogle tilfælde mere gæld end de berørte kunder skyldte.

Banken havde i november fundet 7800 kunder, hvor banken havde opkrævet gæld, den ikke havde ret til. Derfor blev der udbetalt kompensation til de kunder.

Forbrugerombudsmandens pressemeddelelse

I Intrums tilfælde handler den mulige lovovertrædelse om 3109 krav, hvor der var risiko for, at kravene ville blive forældet.

Det fremgik ikke af brevene, som inkassofirmaet sendte ud, hvornår skyldnerne havde stiftet gælden, hvordan kravet var opgjort, eller hvilken kreditaftale der var grundlag for inddrivelsen.

Inkassoloven siger, at virksomheder som Intrum skal sende en såkaldt påkravsskrivelse, der indeholder alle oplysninger, som er nødvendige, for at en skyldner kan bedømme kravet.

Og det har altså ikke været tilfældet i Intrums tilfælde med Danske Banks skyldnere, mener Forbrugerombudsmanden.

- Hvis skyldnere ikke får de oplysninger, risikerer de at anerkende gæld, som er opgjort forkert eller ikke eksisterer, siger forbrugerombudsmand Christina Toftegaard Nielsen i meddelelsen.

- Det er naturligvis alvorligt, når et inkassoselskab ikke efterlever en så væsentlig forpligtelse efter inkassoloven, lyder det videre.

Det er Forbrugerombudsmandens vurdering, at Danske Bank ikke har noget ansvar for overtrædelsen af inkassoloven.

/ritzau/

  • Bicycles parked outside of a Danske Bank branch in Copenhagen
    Det eksterne inkassofirma Intrum overtrådte loven, da det hjalp Danske Bank med at inddrive gæld, mener Forbrugerombudsmanden. (Arkivfoto). Foto: Andrew Kelly/Reuters
Annonce
Annonce
Annonce
112

Ung kvinde sigtet efter livsfarlig beslutning

112

Dramatik ved højlys dag: Fægtede med knive og hoppede ud ad vindue

nfh i DM-finalen

Guldfest i Guldboxen: Biletterne rives væk

112

Korsør-sagen fortsætter i retten: Følg livebloggen her

Sport

Er Esbjergs skadede stjerner klar til finalebraget mod NFH? Her er trænerens svar

NFH i DM-finalen

Spændt formand inden håndbold-braget: - Det vil være det største

Lolland

Strømafbrydelse var en fejl på kort

Indland

Efter stort skænderi: Nu vender flere kendte kanaler tilbage til dit tv

Indland

Første skridt mod lavere moms? Skatteminister vil kigge på muligheden

Sport

Lokalt brydehåb er usikker på karrieren efter misset OL

Indland

Regioner: Der er behov for 1,1 milliarder til hospitalsudstyr

Politik

Løkke erkender at have gennemført skadelig politik

Sport

Penge på vej: Gode nyheder til Rene Holten efter OL-billet

Indland

Sender nødråb til minister: Levestederne forsvinder

Udland

Irans præsident og udenrigsminister er døde efter helikopterstyrt

Annonce
Annonce
Lolland-Falster

Skole søger nye unikke talenter: Og det koster ingenting

Falster

Krølls kvaler fortsætter: Skal indlægges igen

Politik

Efter få timer oppe: Valgplakater flået ned

Vejret

Varm uge skydes i gang med høj sol: Men regn truer

Guldborgsund

Peder stopper efter 33 år

Lolland

Efter stormen: Nakskov får penge til genopbygning

Falster

Ville fjerne gedehams: Det endte med besøg af brandvæsenet