Flere mikrobryggerier melder efter flere år med kamp for overlevelse om overskud. Lokalt sats bærer frugt.
Tømmermændene letter for de danske mikrobryggerier.
Efter flere års kamp for overlevelse melder en lang række bryggerier for første gang om sorte tal i regnskabet.
Det er en intensiv satsning på lokalområdet midt i en krisetid, der giver pote, mener Niels Hald, direktør i Bryggeriforeningen.
- Der er stadig en kæmpe folkelig interesse i Danmark for gode øl. Mange af mikrobryggerierne satser nu mere lokalt, og det har de succes med, siger Niels Hald, direktør i Bryggeriforeningen.
Selv om en del bryggerier de senere år er bukket under, er der hele tiden opstået nye, så det samlede antal i Danmark stadig er på over 120.
Derfor er konkurrencen benhård, og det gør snævert fokus på nærområdet essentielt, mener Niels Buchwald, brygmester og ejer af Aarhus Bryghus.
- Det er den lokale forankring, som kan retfærdiggøre vores eksistens, siger han.
Aarhus Bryghus landede ellers kort efter fødslen en national aftale med Danske Supermarked, men den bar ikke frugt.
- Folk vil jo købe lokal øl, når de handler i det lokale supermarked, siger Niels Buchwald, som fik et lille overskud i det seneste regnskab.
Derfor fokuserer Aarhus Bryghus i dag udelukkende på det gamle Århus Amt, og leverer til mange arrangementer i nærområdet som byfester og kræmmermarkeder.
Tidligere formand for De Danske Ølentusiaster Anne-Mette Meyer Pedersen mener, at regnskabstallene fra mikrobryggerierne viser, at danskerne stadig er glade for den lokale gode øl.
- Derfor skal bryggerierne fortsætte udviklingen og blive endnu bedre til at udnytte det lokale marked. De skal turde satse stort i lokalområdet, siger hun.
/ritzau/