Annonce
Erhverv

Erhvervsliv ønsker sig milliarder til motorveje

Trængsel på vejnettet bør føre til milliardinvesteringer i motorvejsudvidelser og lignende projekter, mener dansk erhvervsliv. Foto: Claus Fisker/Ritzau Scanpix

Dansk erhvervsliv vil have udbygninger og opgraderinger af motorvejene for flere milliarder.

En tredje Limfjordsforbindelse i Aalborg, en havnetunnel i København og opgraderinger for flere milliarder kroner af eksisterende motorveje. Dansk erhvervsliv har mange ønsker til investeringer i landets infrastruktur.

Det fortæller de tre erhvervsorganisation Dansk Erhverv, Dansk Industri og Dansk Byggeri til Børsen.

Michael Svane, der er direktør i DI Transport, forklarer, at det danske samfund i 2018 gik glip af 20 milliarder kroner, fordi ansatte og gods sad i kø på motorvejene.

- Det er det beløb, det koster os alle sammen, at holde i kø på vejnettet i spild af tid og penge, siger han til Ritzau.

Derfor har både Dansk Erhverv og Dansk Industri skrevet en ønskeliste.

Begge steder står en række motorvejsudvidelser. Det gælder E20 mellem Kolding og Fredericia samt langs E45 gennem Østjylland. Begge ønsker sig også en tredje Limfjordsforbindelse og havnetunnel i København.

De to lister afviger lidt i pris. Dansk Erhverv vil have skatteyderne til at betale 87,7 milliarder kroner, mens Dansk Industri mener, der er behov for 70 milliarder kroner og flere brugerbetalte projekter.

Børsen har talt med organisationen Kraka, der arbejder med begrebet intern rente for at vurdere, hvor god værdi der er for samfundet i et transportprojekt.

Her scorer en letbane på den københavnske Ring 3 og en udvidelse af Helsingørmotorvejen eksempelvis lavt.

Modsat er den bedste samfundsinvestering supercykelstier og øget hastighed på Københavns S-tog.

På tredjepladsen kommer den udbygning af motorvejen mellem Fredericia og Kolding, som erhvervslivet ønsker sig.

Kollektiv trafik og opgraderinger af jernbanenettet står også på ønskelisten hos i hvert fald Dansk Industri og Dansk Byggeri.

- En af årsagerne til den stigende trængsel er, at jernbanen ikke løfter nok. Jernbanen bløder passagerer, og folk flygter fra togene. Det er et kæmpeproblem, der belaster vejene, siger branchedirektør i Dansk Byggeri Henrik Friis til Børsen

  • Påsketrafik: Forvent kø mod Sjælland fra frokosttid
    Trængsel på vejnettet bør føre til milliardinvesteringer i motorvejsudvidelser og lignende projekter, mener dansk erhvervsliv. Foto: Claus Fisker/Ritzau Scanpix
Annonce
Guldborgsund

René fordobler overskuddet

Erhverv

Scandlines skifter ud i direktionen: Her er de nye navne

Annonce
Annonce
Dølle

Tumult til vild Dølle-koncert

Guldborgsund

Mark O. Madsen overrasker: Går ind i politik

Dølle

Unge Dølle-veteraner: Der er nok mange, der pjækker fredag

Indland

Messerschmidt måtte aflyse 1. maj-møde på grund af sikkerhed

Lolland

Milliondyrt vartegn: Nu er vinderne fundet

112

Fik slag i hovedet på marken

Dølle

Kondomer, bolcher og slikkepinde i lange baner

112

Hurtigt personale fik slukket brand

Guldborgsund

René fordobler overskuddet

Indland

86.000 danskere er afhængige

Lolland

50.000 træer og buske plantes: Ny skov indvies

Guldborgsund

Helt vildt: Lokal forestilling nomineret til landets største teaterpris

Dølle

Så er vi i gang: Gobs fyrede op under festen i Markedsteltet

112

Snuppet med stor mængde narko: Skjult i hemmelige rum i bilen

Sport

NFH-semifinalemodstander fundet

Annonce
Annonce
Dølle

Harske Hubbi går efter Dølle-rekord

Politik

Dansk minister afbryder 1. maj-tale

Indland

Ung kvinde løsladt i mørklagt terrorsag

Guldborgsund

Fagforeninger på 1. maj: Vi drukner i vores egen succes

Guldborgsund

Chok, chok, chok fra Vestlolland

Lolland

Utæt pakning stopper færge

Guldborgsund

Kampfly spottet over Falster: Her er forklaringen