Antallet af månedlige aktive brugere på verdens største sociale medie vokser og tæller nu 2,45 milliarder.
Det sociale medie Facebook overgår analytikernes forventninger med sit regnskab for tredje kvartal i 2019. Og det sker takket være stigende salg af annoncer.
Det skriver nyhedsbureauet Reuters.
Facebooks nettoindtjening steg i tredje kvartal til 6,09 milliarder dollar fra 5,14 milliarder dollar i samme periode sidste år. Gennemsnitsskønnet fra analytikere lød på 5,45 milliarder dollar.
Selskabets omsætning voksede i tredje kvartal til 17,65 milliarder dollar - svarende til 118,73 milliarder kroner. Det er 29 procent højere end i samme kvartal året før.
Dermed overraskede Facebook-analytikerne, der på forhånd ventede en omsætning på gennemsnitligt 17,37 milliarder dollar.
På eftermarkedet på Wall Street steg aktiekursen med næsten to procent til 191,49 dollar efter de bedre end forventede kvartalstal.
Samtidig er det månedlige antal aktive Facebook-brugere vokset og tæller nu 2,45 milliarder brugere. Dagligt er 1,62 milliarder brugere aktive på verdens største sociale medie.
Facebook har de seneste tre år været udfordret fra flere fronter, og dermed er det seneste kvartalsregnskab et lyspunkt for selskabet.
Blandt andet er selskabet blevet kritiseret for dets håndtering af brugernes personlige oplysninger, og det er blevet sat i forbindelse med spredning af misinformation og falske nyheder.
Eksempelvis kostede det Facebook en bøde på fem milliarder dollar tidligere på året, at selskabet videregav fortrolige oplysninger om 87 millioner brugere i den såkaldte Cambridge Analytica-sag.
Chefanalytiker hos analysevirksomheden eMarketer Debra Aho fortæller, at hun trods Facebooks modgang ikke er overrasket over selskabets resultat.
- Annoncørerne fortsætter med at støtte Facebook på trods af de mange kontroverser omkring virksomheden, og antallet af brugere øges fortsat verden over, siger Debra Aho ifølge Reuters.
- Ja, Facebook har mange udfordringer, som selskabet skal håndtere, men øget omsætning og brugerantal er ikke en af dem.
Selskabet bag Facebook ejer desuden beskedtjenesten WhatsApp og det sociale medie Instagram, der primært bruges til at dele billeder.