Der er stort set altid store budgetoverskridelser, når det kommer til underjordiske anlægsprojekter.
Tunnelanlæg – og dermed også den kommende Femernforbindelse - bliver stort set altid mellem 50 og 100 procent dyrere end først beregnet. Det viser en svensk afhandling, som dr. techn. Peter Lundman fra Luleå tekniske Universitet står bag, skriver Ingeniøren.dk.
Lederen af Oxford Universitets Center for Megaprojekter, Bent Flyvbjerg, har fulgt flere af de store infrastrukturprojekter herhjemme, og han bakker op om konklusionerne i den svenske afhandling. Senest har han således advaret om, at netop Femernforbindelsen kunne blive flere milliarder dyrere, hvilket da også allerede har holdt stik. Således er den lokale forbindelse allerede inden, byggeriet går i gang, steget fra 37,9 til 40,7 milliarder kroner, skriver Ingeniøren.dk.
Ifølge den svenske undersøgelse er det især mangelfulde geologiske undersøgelser, der er årsag til budgetoverskridelserne.
- De geologiske usikkerheder er store. Vil man gøre det bedre, burde man generelt investere mere i undersøgelser. Alternativt burde usikkerhederne afspejles i vurderingen af omkostninger, siger Peter Lundman til Ingeniøren.dk.