Annonce
Erhverv

Handelskrig giver usikkerhed for A.P. Møller - Mærsk

Den globale handelskrig giver bekymring hos Maersk Line, der dog øgede mængderne og omsætningen markant i første halvår. Foto: Phil Noble/Reuters

Spændinger og forhøjede toldsatser mellem USA, Kina og Europa giver rynkede bryn hos A.P. Møller - Mærsk.

Verdenshandlen er selve A.P. Møller - Mærsks grund til at eksistere. Som verdens største containerrederi lever Maersk Line af at fragte varer på kryds og tværs af kloden.

Derfor er den politiske udvikling, hvor USA med præsident Donald Trump i spidsen angriber frihandlen med forhøjede toldsatser for at opnå politiske mål, bekymrende.

- Effekten af disse tariffer er usikker og afhænger af, hvor meget af de afledte prisstigninger kan blive absorberet af forbrugerne, hvor meget USA og dets handelspartnere kan diversificere deres import og bredere effekt på investeringer, erhvervstillid og forsyningskæder, skriver A.P. Møller - Mærsk i regnskabet.

USA lagde ud med at forhøje toldsatsen på stål og aluminium fra resten af verden. Det udløste modsvar og efterfølgende har Europa og Kina svaret igen med højere told på amerikanske varer.

Specielt USA og Kina har skudt på hinanden på toldområdet. Ifølge A.P. Møller - Mærsk er der lagt ekstra told på varer for samlet 160 milliarder dollar eller 0,4 procent af den samlede verdenshandel.

- Ifølge eksterne analyse kan verdenshandlen blive reduceret med 0,1-0,3 procent. Handlen mellem USA og Kina kan dog bliver betydeligt mere påvirket.

- USA's import via container fra Kina kan falde med op til fire procent og kinesisk import fra USA kan falde med seks procent, skriver A.P. Møller - Mærsk.

Handelskrigen har dog ikke kørt markedet for containerfragt af sporet i andet kvartal, de tre måneder, der sluttede med juni. Her steg den globale containerfragt med fire procent ifølge regnskabet.

Der har dog været spekuleret i, at med højere toldsatser på vej, ville mange selskaber sørge for at importere det, de skal bruge, inden de træder i kraft.

I første halvår sejlede A.P. Møller - Mærsks containerrederier, hvad der svarer til 6,6 millioner 40 fods containere.

  • FILE PHOTO: Children play in the sea at New Brighton as the Maersk Line container ship Maersk Sentosa is helped by tugs as it navigates the River Mersey in Liverpool
    Den globale handelskrig giver bekymring hos Maersk Line, der dog øgede mængderne og omsætningen markant i første halvår. Foto: Phil Noble/Reuters
Annonce
Erhverv

Medie: Calle-firmaer har snydt for flere millioner

Annonce
Annonce
112

Uro i havnebyen: Ildebefindende fører til hash-fund

112

Tævede løs med glasflasker og spark i hovedet: Nu er teenagere dømt

Guldborgsund

Morten gik imod sit hjerte: - Det er jo menneskerne, der gør det svært

Indland

Brand udbrudt i Novo Nordisk i Bagsværd

Lokal nyt

Simon fik varmen i toget - nu skylder han DSB 400.000 kroner

Erhverv

Medie: Calle-firmaer har snydt for flere millioner

112

18-årig gik amok: Trampede på hund

Sport

TSØ-spiller er tvunget til karrierestop

Guldborgsund

Begejstrede anmeldere: Masser af stjerner til revyen

112

Voldtægtsanklaget rumænsk mand har ingen forklaring på DNA-spor

112

Medie: Illegale håndværkere skyld i Novo-brand

Guldborgsund

Blev fundet ved børnehave: Vild bæver er nu tilbage på Sydhavsøerne

112

Kørt på sygehuset efter trafikuheld

112

Bøderegn: Næsten hver anden kørte for stærkt

Femern

Kæmpe tunnelelement indviet af kongen: Se dronevideo

Annonce
Annonce
Politik

Lokal S-formand stemte på andet parti: - Jeg er i politisk identitetskrise

Royalt besøg

Se video: Her kommer kongen til Lolland

Vejret

Det seneste år er det vådeste i dansk vejrhistorie

Indland

Sommervarmen er på vej: Så varmt bliver det

Sundhed

Ingen andre gør det: Nu kan din idé ændre sygehusene

Liveblog

Iført hjelm og vest indviede kongen tunnelelement

Rødby

Mest omfattende ændring i 60 år: Slut med lange køer