Filminstruktør Niels Malmros kalder det prostitution, når filmverdenen bruger sig selv som reklamesøjle.
Danske virksomheder får næste år mulighed for at gå til filmen, når produktplacering bliver tilladt i dansk film og tv. Men ikke alle er lige begejstret.
Filminstruktør Niels Malmros mener, at filminstruktørerne lader sig udnytte af virksomhederne, hvis de benytter sig af muligheden.
- Jeg vil aldrig kunne finde på at placere et produkt i min film for at få en gevinst, det er jo nærmest prostitution, siger den 66-årige filminstruktør.
Men trods hans skepsis ved udsigten til filmverdenen som reklamesøjle mener han dog, at det i nogle tilfælde er i orden at invitere virksomheder inden for i de danske film og tv-produktioner.
- Hvis det siger noget om en filmkarakter, at han kører i en Citroën, så skal han selvfølgelig køre Citroën, fortæller Niels Malmros og refererer til sin egen film "Skønheden og Udyret" fra 1983, hvor skuespilleren Jesper Klein netop kørte i en Citroën.
/ritzau/