Metrocityringen i København styrer mod både budgetoverskridelse og forsinkelse, forudser fagfolk. Kun selskabet bag IC4-floppet har budt på transportsystemet.
Københavns kommende metrocityring kommer til både at sprænge budgetter og tidsplaner.
Det advarer en internationalt førende forsker og en dansk ekspert om allerede nu, skriver Nyhedsmagasinet Ingeniøren.
Metroen skal stå i klar i 2018, men ifølge eksperterne er der allerede klare tegn på, at projektet ikke kører, som det burde.
Fire af de otte konsortier, der på forhånd var kvalificeret til at levere metrocityringen, har valgt opgaven fra.
- Alene det faktum, at de prækvalificerede leverandører og entreprenører springer fra, viser, at projektets risici er så store, at entreprenørerne ikke tør binde an med det, siger dr.techn. Bent Flyvbjerg, leder af Oxford Universitets center for megaprojekter.
Det bekymrer ham også, at det eneste selskab, der har budt på transportsystemet, er italienske Ansaldo, som tidligere har haft ansvaret for to dybt problematiske projekter som IC4 og metroen.
Branchedirektør Niels Nielsen fra Dansk Byggeri mener, at Metroselskabet har kurs mod konflikter, der vil fordyre og forsinke projektet, fordi selskabet bruger en "gammeldags udbudsmodel", der så vidt muligt lægger alle risici over på leverandører og entreprenører.
I Metroselskabet afviser vicedirektør Anne-Grethe Foss kritikken. Hun mener, at selskabet har tilstræbt den bedst mulige fordeling af risici mellem entreprenører og bygherrer.
Anne-Grethe Foss forsikrer desuden, at Ansaldos tilbud vurderes omhyggeligt, inden der underskrives nogen kontrakt.
- Når vi frem til, at det ligger inden for de rammer, vi finder rimelige, kan vi lave kontrakt med dem. Ellers må udbuddet gå om, siger Anne-Grethe Foss til Ingeniøren.
/ritzau/