Annonce
Erhverv

Nedtur hos europæiske forbrugere dæmper væksten hos Nilfisk

Nilfisk blev grundlagt i 1906 under navnet Fisker & Nielsen, og gennembruddet kom i 1910 med den første støvsuger ved navn Nilfisk. (Arkivfoto) Foto: Morten Juhl/Ritzau Scanpix

Nilfisk voksede sin forretning med en procent i årets første tre måneder. Salg til private trak ned.

Industrikoncernen Nilfisk, der blandt andet er kendt for støvsugere af samme navn, havde en smule fremgang i årets første tre måneder.

Samlet solgte selskabet for 1,84 milliarder kroner i første kvartal.

Det er en fremgang på en procent organisk, hvilket vil sige fraregnet køb og salg af virksomheder samt udsving i valutakurser. Det viser selskabets regnskab, der er offentliggjort onsdag morgen.

Udviklingen dækker over et højere salg til virksomheder, mens salget til forbrugerne var i bakgear.

Salget til virksomheder, der blandt andet tæller store rengøringsmaskiner, forløb ifølge regnskabet tilfredsstillende med en vækst på små tre procent.

- Første kvartal har vi haft en tilfredsstillende udvikling i de modne Emea-markeder (Europa, Mellemøsten, Afrika, red.) samt i vores forretning i USA, hvilket har været et vigtigt fokusområde for Nilfisk, siger administrerende direktør Hans Henrik Lund i en kommentar til regnskabet.

Til gengæld faldt salget til de private forbrugere med omkring syv procent.

Det skyldes ifølge Nilfisk en skuffende udvikling på en række europæiske markeder.

Salget til de private udgør dog kun en mindre del af forretningen samlet set.

Sidste år barslede Nilfisk med et salg af den private forretning. I starten af 2019 valgte selskabet dog at droppe salgsplanerne og køre videre.

Årets første tre måneder har kastet et overskud på 46 millioner kroner af sig. Det er et fald fra 83 millioner kroner året før.

Resultatet er blandt andet trukket ned af udgifter til et spareprogram, som har givet en række engangsudgifter, der på sigt skal give besparelser.

For hele 2019 forventer Nilfisk at vokse med omkring to procent. Salget til virksomheder ventes at vokse tre procent, mens afsætningen til forbrugerne forventes at falde ti procent.

  • NILFISK FLAG
    Nilfisk blev grundlagt i 1906 under navnet Fisker & Nielsen, og gennembruddet kom i 1910 med den første støvsuger ved navn Nilfisk. (Arkivfoto) Foto: Morten Juhl/Ritzau Scanpix
Annonce
Guldborgsund

René fordobler overskuddet

Erhverv

Scandlines skifter ud i direktionen: Her er de nye navne

Annonce
Annonce
Lolland

Milliondyrt vartegn: Nu er vinderne fundet

Dølle

Kondomer, bolcher og slikkepinde i lange baner

Dølle

Unge Dølle-veteraner: Der er nok mange, der pjækker i morgen

Indland

Messerschmidt måtte aflyse 1. maj-møde på grund af sikkerhed

Dølle

Så er vi i gang: Gobs fyrede op under festen i Markedsteltet

112

Uvenner ude på marken: Fik slag i hovedet

Dølle

Harske Hubbi går efter Dølle-rekord

112

Hurtigt personale fik slukket brand

Guldborgsund

René fordobler overskuddet

Indland

86.000 danskere er afhængige

Lolland

50.000 træer og buske plantes: Ny skov indvies

Guldborgsund

Helt vildt: Lokal forestilling nomineret til landets største teaterpris

Guldborgsund

Chok, chok, chok fra Vestlolland

112

Snuppet med stor mængde narko: Skjult i hemmelige rum i bilen

Sport

NFH-semifinalemodstander fundet

Annonce
Annonce
Maribo

Var selv med til at lukke dem: Nu var han med til åbningen af en ny

Politik

Dansk minister afbryder 1. maj-tale

Indland

Ung kvinde løsladt i mørklagt terrorsag

Guldborgsund

Kampfly spottet over Falster: Her er forklaringen

Guldborgsund

En kongelig propel er landet på Dølle

Erhverv

Scandlines skifter ud i direktionen: Her er de nye navne

Guldborgsund

Fagforeninger på 1. maj: Vi drukner i vores egen succes