Brændstof baseret på halm bliver lavet i Kalundborg. Dermed bliver forsøg snart gjort til kommerciel virkelighed.
Put halm i tanken, drej nøglen - og kør.
Danske bilister vil inden længe være blandt de første til at køre på brændstof baseret på halm, der produceres i Dongs selskab Inbicon i Kalundborg.
Brændstoffet er halmætanol, og de første 28.500 liter er kørt til Statoils lager i Hedehusene. Dermed er mange års forsøgsarbejde tæt på en kommerciel virkelighed.
Hos Statoil gemmer man på den eksklusive vare og opbygger et lager. Senere i år kommer salget.
- Statoil startede med at sælge biobenzin i 2006, og vi vil gerne stadig være på forkant, siger Per Brinch, kommunikationschef i Statoil.
På fabrikken hos Inbicon fortæller fabrikschef Benny Mai, hvordan man gør:
Kernen i produktionen står opmarcheret i første hal. Det er halmballer, såkaldte bigballer, i fem meters højde.
Inden længe bliver de kogt, snittet, presset, findelt og angrebet af enzymer og gær. Ud kommer i stedet ætanol, brændselspiller samt sukkerkager til køer.
- Kunder fra udlandet er dybt imponeret over vores system til at få halmen leveret og bearbejdet, siger Benny Mai.
Processen foregår stilfærdigt i et stållandskab af rør, tanke og beholdere. Kun ved kogningen afslører en lidt sød bryggeagtig duft, at noget er i gære.
Anlægget i Kalundborg er for lille til at tjene sig hjem. Selv et større anlæg kan ikke med de nuværende regler tjene sig ind i Danmark.
/ritzau/