EU slås med store lande som USA, Rusland, Kina og Indien i noget, der ligner en luftpolitisk krig.
Flyver du fra Europa til USA efter nytår, skal du spytte i kassen for de næsten 400 kilo CO2, du sender ud i atmosfæren på din flyvetur.
Det har gjort verdens største luftfartsnationer vrede - heriblandt USA, Indien, Rusland, Kina og Japan.
Ekstraregningen vil lyde på mellem 7,44 og 45,71 kroner per næse for en transatlantisk flyvetur, lyder et skøn fra EU-Kommissionen.
Onsdag samles FN's luftfartsorgan Icao for at drøfte, hvordan man kommer videre i striden om EU's klimaafgift.
- Der er lagt op til luftfartspolitisk krig mellem EU og en række lande uden for EU, siger Ole Kirchert Christensen, luftfartsekspert og direktør i rejsemæglervirksomheden Travelbroker.
En anden dansk brancheekspert mener dog, at en flybillet over Atlanten i forvejen er i en prisklasse, hvor det ikke vil have afgørende betydning for forbrugerne.
- Det lille beløb, som vi taler om, er noget, vi formentlig ikke kommer til at mærke på pengepungen, siger Kristian Anders Hvass, adjunkt ved handelshøjskolen CBS.
Hvass mener, at CO2-kvoternes indførsel muligvis bliver et incitament for luftfartsselskaberne til at opgradere deres flåder til fly, der bruger mindre brændstof.
- Luftfartsselskaberne er altid interesserede i at spare brændstof, fordi det er en meget høj og dyr udgift. Men det er et spørgsmål, om det så skal sælges på, at selskaberne ønsker at få en mere grøn profil eller spare penge, siger han.
Allerede inden mødet i Icao har flere medier rapporteret en skitse til en resolution. Ifølge nyhedsbureauet Reuters står der, at EU's kvotesystem udgør "en stor udfordring og vil medføre betydelige risici for luftfartsselskaberne".
Både i USA og Rusland har regeringerne da også taget skridt i mod EU's lovgivning.
I USA har Repræsentanternes Hus vedtaget et forslag, som vil gøre det ulovligt for amerikanske luftfartsselskaber at følge den europæiske lovgivning på området.
/ritzau/