Annonce
Erhverv

Virksomheder betaler for ellers gratis klik på Google

Mange danske virksomheder benytter sig af muligheden for at annoncere via Googles søgetjeneste. Men tre ud af fire kroner brugt på at annoncere på eget firmanavn konverterer blot gratis klik til betalte klik ifølge Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen. (Arkivfoto). Foto: Don Ryan/Ritzau Scanpix
Tre ud af fire kroner, som virksomheder bruger på selvannoncering, omdanner gratis klik til betalte klik.

Danske virksomheder betaler i høj grad for klik på Google, som de ellers ville have fået gratis.

Det viser en analyse fra Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, som er blevet offentliggjort mandag.

Af analysen fremgår det, at 77 procent af virksomhedernes samlede udgifter til selvannoncering blot fører til, at ellers gratis klik bliver omdannet til betalte klik.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Selvannoncering betyder, at virksomheden annoncerer på søgninger på sit eget firmanavn.

Det betyder, at en del af virksomhedernes annoncekroner teknisk set er spildt. Det forklarer Ann Sofie Vrang, der er kontorchef i Center for Tech hos Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen.

- Det bliver nogle dyre klik i den forstand, at rigtigt mange af de klik, virksomheden kommer til at betale for, ville den have fået alligevel, og isoleret kan man sige, at en del af de betalte klik er overflødige, siger hun til Børsen.

Ifølge Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen benytter syv ud af ti danske virksomheder, som annoncerer hos Google, sig af selvannoncering.

Styrelsen vurderer, at selvannoncering står for omkring 12-19 procent af den danske omsætning inden for onlinereklamer. Det svarer til omkring 500-750 millioner kroner.

Langt de fleste af pengene bruges til annoncer via Googles søgemaskine.

Google pointerer, at søgeannoncer hjælper virksomheder med at nå ud til potentielle kunder, og at virksomhederne selv bestemmer, hvilke søgeord de vil annoncere på.

- Når virksomheder kører søgeannoncer, kan de selv tilpasse deres søgeord ud fra, hvor de ønsker, at annoncer skal vises – ligesom de til enhver tid kan justere kursen og måle deres effektivitet ud fra deres forretningsmål, skriver Googles pressetjeneste til Børsen.

/ritzau/

  • Google Searching For Answers
    Mange danske virksomheder benytter sig af muligheden for at annoncere via Googles søgetjeneste. Men tre ud af fire kroner brugt på at annoncere på eget firmanavn konverterer blot gratis klik til betalte klik ifølge Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen. (Arkivfoto). Foto: Don Ryan/Ritzau Scanpix
Annonce
Annonce
Annonce
Sport

NFH i årets kamp mod mægtige Team Esbjerg

Rødby

Troppede op i byen med stor kniv: Nægtede at følge politiet

Indland

Efter stort skænderi: Nu vender flere kendte kanaler tilbage til dit tv

Indland

Advokat kræver knap 600.000 i erstatning til bortført pige

Nykøbing

God nyhed til NFH før finalen: Vi er helt oppe at ringe

Indland

Første skridt mod lavere moms? Skatteminister vil kigge på muligheden

Guldborgsund

Stort potentiale: Vil gøre anonym gågade til et sprudlende torv

NFH i DM-finalen

Radiokommentator gik amok over NFH's finaleplads: Hør klippet her

NFH i DM-finalen

Spændt formand inden håndbold-braget: - Det vil være det største

Sport

Lokalt brydehåb er usikker på karrieren efter misset OL

Indland

Regioner: Der er behov for 1,1 milliarder til hospitalsudstyr

Falster

Krølls kvaler fortsætter: Skal indlægges igen

112

128 taget i fartkontroller

Vejret

Varm uge skydes i gang med høj sol: Men regn truer

nfh i DM-finalen

Guldfest i Guldboxen: Biletterne rives væk

Annonce
Annonce
Sport

Ekspertens hårde dom: Der er nul procents chance

112

Kirkerup-sagen: Advokat kræver over en halv million i erstatning

Politik

Løkke erkender at have gennemført skadelig politik

Indland

Sender nødråb til minister: Levestederne forsvinder

Guldborgsund

Der kom 267 motorcykler: Uventet kæmpe-opbakning til konfirmation

Udland

Irans præsident og udenrigsminister er døde efter helikopterstyrt

Lolland

Efter stormen: Nakskov får penge til genopbygning