Annonce
Femern

Dansk firma får Femern-ordre til tocifret millionbeløb

De særlige tunnelelementer, som KBT Waterproofing har kontrakt på at tætne, er halvt så lange og dobbelt så høje som de almindelige tunnelelementer. Illustration: Femern A/S
Kontrakten omhandler vandtætning af særlige tunnelelementer, og firmaet forventer at ansætte 20-40 medarbejdere i Rødbyhavn i løbet af projektet.

RØDBYHAVN: Det danske specialfirma KBT Waterproofing A/S (KBT) fra Lynge i Nordsjælland er blevet tildelt en kontrakt på Femern Bælt-byggeriet til en værdi af et tocifret millionbeløb. Det oplyser firmaet selv i en pressemeddelelse.

Det er konsortiet Femern Link Contractors (FLC), der har udvalget firmaet til opgaven, og KBT forventer at skulle ansætte mellem 20 og 40 medarbejdere til opgaven i Rødbyhavn i løbet af projektet.

Opgaven, KBT er blevet tildelt, handler om vandtætning af 10 særlige tunnelelementer i den kommende Femern Bælt-tunnel.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Støbes ved Rødbyhavn

De 10 tunnelelementer kommer til at udgøre hvert tiende element i den faste forbindelse mellem Danmark og Tyskland, og det særlige ved dem er, at de skal indeholde alle installationer og sikkerhedsfaciliteter.

De særlige elementer, også kaldet SPE, skal ligesom de øvrige tunnelelementer støbes på den enorme byggeplads ved Rødbyhavn og derefter skubbes ud i vandet og fragtes til deres nøjagtige position, hvorefter de fyldes med vand og sænkes, monteres og tørlægges.

Men inden hver af de færdige SPE søsættes, skal et team fra KBT påføre den særlige flerlags-akrylmembran på ydersiden af det pågældende SPE.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Begynder til august

Arbejdet med at vandtætne SPE begynder i august i år. På hvert SPE skal et areal på 3.200 kvadratmeter først påføres en hurtigtørrende primer og derefter akrylmembranens to hurtigtørrende lag. En proces med specielt sprøjteudstyr, som for hver SPE ventes at tage maksimalt fem arbejdsdage, oplyser KBT Waterproofing i pressemeddelelsen.

SPE-elementerne produceres indimellem produktionen af de almindelige tunnelelementer, efterhånden som de skal bruges. Derfor forventer KBT at skulle gennemføre en vandtætning cirka hver tredje måned i de kommende fire år, oplyser firmaet. Metoden er også blevet brugt i forbindelse med byggeriet af blandt andet Øresundsbron.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Anerkendelse af arbejde

Projektdirektør Andreas Hansen fra KBT Waterproofing ser kontrakten som en anerkendelse af det udviklingsarbejde, virksomheden har gennemført.

- Vi er stolte af, at FLC vælger den metode til vandtætning, som vi har brugt mange år på at udvikle udstyr til og dygtiggøre os i. Det er en metode, som er både hurtigere og mere effektiv end de metoder, man tidligere har anvendt til vandtætning på broer, tunneler og betonbyggeri, siger han i pressemeddelelsen.

Femern Bælt-forbindelsen mellem Rødbyhavn og Puttgarden skal efter planen stå færdig i 2029.

  • De særlige tunnelelementer, som KBT Waterproofing har kontrakt på at tætne, er halvt så lange og dobbelt så høje som de almindelige tunnelelementer. Illustration: Femern A/S
Annonce
Annonce
Annonce
Lolland

De er blandt Danmarks bedste

Lolland

Skrider fra parti: "De dårlige oplevelser blev simpelthen for meget!"

Lokal nyt

Se kortet: Her kan du tanke billigt i weekenden

Vejret

Rekord slået: Drivvåd april er den vådeste i 150 år

112

Tredje gang: Narkopåvirket bilist mistede bilen

112

Eftersøgt i knivstikker-sag er stadig på fri fod

Dølle

Bo er ny leverandør af Dølle-pølsen: - Jeg går ikke på kompromis med kvaliteten

Indland

Store bededag markeres med lukkede skoler og fri til ansatte

Guldborgsund

Nu igen: Vej bukker under for vand

Indland

Byret: Beboer på Christiania tjente 20 millioner på hash

Vejret

Weekenden bringer lunt forårsvejr til Danmark

Indland

28-årig røver Rema 1000 med økse og går på bodega

Vejret

Vintrene på Lolland-Falster vil blive op til 30 procent vådere

Lolland

Her holder børnene fri store bededag

Indland

Mand er faldet fra kran under arbejde i København

Annonce
Annonce
Guldborgsund

Kørte med tog ind i Ukraine: - Man mærker mest krigens nærvær på stemningen

Sport

Bombe i Nordfalster - cheftræner færdig til sommer

Vejret

Vågnede op til haglvejr - men forude venter 23 grader

Guldborgsund

Hvad skal vi grine af til sommer? Revyfolk kæmper med teksterne

Guldborgsund

Møder stor kritik: - Generelt virker det farligt

Lolland

Dinosaur-lorte under lup: Evolutionsmuseet udstiller forstenede fækalier

112

Område ved fjord afspærret efter fund i vandet