RØDBYHAVN: Det danske specialfirma KBT Waterproofing A/S (KBT) fra Lynge i Nordsjælland er blevet tildelt en kontrakt på Femern Bælt-byggeriet til en værdi af et tocifret millionbeløb. Det oplyser firmaet selv i en pressemeddelelse.
Det er konsortiet Femern Link Contractors (FLC), der har udvalget firmaet til opgaven, og KBT forventer at skulle ansætte mellem 20 og 40 medarbejdere til opgaven i Rødbyhavn i løbet af projektet.
Opgaven, KBT er blevet tildelt, handler om vandtætning af 10 særlige tunnelelementer i den kommende Femern Bælt-tunnel.
Støbes ved Rødbyhavn
De 10 tunnelelementer kommer til at udgøre hvert tiende element i den faste forbindelse mellem Danmark og Tyskland, og det særlige ved dem er, at de skal indeholde alle installationer og sikkerhedsfaciliteter.
De særlige elementer, også kaldet SPE, skal ligesom de øvrige tunnelelementer støbes på den enorme byggeplads ved Rødbyhavn og derefter skubbes ud i vandet og fragtes til deres nøjagtige position, hvorefter de fyldes med vand og sænkes, monteres og tørlægges.
Men inden hver af de færdige SPE søsættes, skal et team fra KBT påføre den særlige flerlags-akrylmembran på ydersiden af det pågældende SPE.
Begynder til august
Arbejdet med at vandtætne SPE begynder i august i år. På hvert SPE skal et areal på 3.200 kvadratmeter først påføres en hurtigtørrende primer og derefter akrylmembranens to hurtigtørrende lag. En proces med specielt sprøjteudstyr, som for hver SPE ventes at tage maksimalt fem arbejdsdage, oplyser KBT Waterproofing i pressemeddelelsen.
SPE-elementerne produceres indimellem produktionen af de almindelige tunnelelementer, efterhånden som de skal bruges. Derfor forventer KBT at skulle gennemføre en vandtætning cirka hver tredje måned i de kommende fire år, oplyser firmaet. Metoden er også blevet brugt i forbindelse med byggeriet af blandt andet Øresundsbron.
Anerkendelse af arbejde
Projektdirektør Andreas Hansen fra KBT Waterproofing ser kontrakten som en anerkendelse af det udviklingsarbejde, virksomheden har gennemført.
- Vi er stolte af, at FLC vælger den metode til vandtætning, som vi har brugt mange år på at udvikle udstyr til og dygtiggøre os i. Det er en metode, som er både hurtigere og mere effektiv end de metoder, man tidligere har anvendt til vandtætning på broer, tunneler og betonbyggeri, siger han i pressemeddelelsen.
Femern Bælt-forbindelsen mellem Rødbyhavn og Puttgarden skal efter planen stå færdig i 2029.