Det går for trægt med at få gang i konkurrencen og sikre kvaliteten på de europæiske jernbaner. Derfor lægger EU-Kommissionen onsdag op til endnu en runde omfattende liberalisering af togdriften.
- Vi står over for et enkelt valg på grund af udsigten til risikoen for, at de europæiske jernbaner kan gå i stå eller smuldre på mange markeder i Europa, siger EU's transportkommissær, Siim Kallas, på et pressemøde i Bruxelles.
Han fremhæver Sverige som en god model for, hvordan man åbner markedet for togdrift.
- Vi kan træffe de svære beslutninger nu, så jernbanerne bliver i stand til at vokse igen til gavn for borgerne, erhvervslivet og miljøet.
- Eller vi kan vælge det andet spor. Vi kan acceptere en uomgængelig kurs ned ad glidebanen mod et Europa, hvor jernbanen bliver et luksuslegetøj for nogle få, rige lande, lyder den utvetydige melding fra kommissæren.
Ifølge en pressemeddelelse fra kommissionen bliver der tale om, at medlemslandene fra 2019 bliver tvunget til at åbne for private aktører på skinnenettet.
Enten ved at lade flere kommercielle operatør konkurrere på den samme strækning, eller ved at lade dem byde ind på de offentlige jernbanetjenester.
Med andre ord vil kommissionen kræve, at de nationale strækninger sendes i udbud blandt såvel statsejede som private aktører.
Udmeldingen fra EU går stik imod kursen hos den danske regering. Så sent som i starten af januar erklærede transportminister Henrik Dam Kristensen (S) sin skepsis over for yderligere udlicitering.
- Vi skal til at forhandle trafikkontrakter igen, og udlicitering er ikke en del af den agenda, vi har lige nu. Jeg vil gerne være med til at diskutere det, men min målsætning er et effektivt DSB, som ikke skal reduceres mest muligt, sagde ministeren dengang til Ritzau.
I denne måned er det 10 år siden, at Danmark udliciterede en række jernbanestrækninger i Midt- og Vestjylland til Arriva.
Rigsrevisionen konkluderede sidste år, at den beslutning har sparet staten for 303,9 millioner kroner i perioden 2003-2010.
Alligevel er tiltaget kun blevet fulgt op af en udlicitering af Kystbanen nord for København, som endte i en skandale, da DSB's partnerskab med skotske FirstGroup, DSBFirst, til sidst måtte opgive aktiviteterne.
/ritzau/