Når en hjemmeside besøges, kan små tekstfiler gemmes på brugerens computer. De kaldes cookies og indsamler viden om brugerens adfærd.
Et EU-direktiv pålægger alle hjemmesider at indhente et informeret samtykke fra netbrugerne, hvis en hjemmeside bruger cookies. Det er Erhvervsstyrelsens opgave at føre tilsyn med området.
Det bliver lettere for virksomhederne at overholde regler - de kan nu støtte sig til en ny vejledning fra Erhvervsstyrelsen. Hensigten med reglerne er at bevare forbrugernes fortsatte tillid til nettet.
- Formålet med reglerne er at beskytte forbrugernes privatliv for at bevare deres tillid til nettet.
- Det er en afgørende faktor for, at vi kan sikre den fortsatte vækst på det digitale marked, siger Victor Kjær, der er vicedirektør i Erhvervsstyrelsen.
Reglerne forbyder ikke brugen af cookies, men har til formål at øge gennemsigtigheden for brugerne og give dem mere kontrol.
- Der er dog udfordringer for virksomheder med at overholde lovgivningen. Med den nye vejledning vil vi hjælpe virksomhederne med en mere praktisk tilgang til reglerne, som de har efterspurgt.
- Virksomhederne skal først og fremmest få styr på deres cookies, få informeret om dem og give brugeren reel mulighed for at tage stilling, siger Victor Kjær.
Typisk bruges cookies til at give mere brugervenlighed eller personaliseret markedsføring. Dermed er cookies også med til at styrke innovation og udvikling på det digitale marked.
/ritzau/