Tæppeland er blevet udskilt fra Biva og er købt af en norsk møbelkæde. Kæden kører videre under navnet Inhouse Tæppeland. Selv om de konkursramte butikker nu skifter ejere, kan mange kunder med forudbetalte bestillinger se frem til at få deres varer.
Det siger kurator i konkursboet Lisa Bo Larsen fra advokatfirmaet Kromann Reumert til Ritzau.
Hun påpeger, at kunderne i Tæppeland ikke er i helt den samme klemme som dem i Biva, fordi en del af de forudbetalte varer i Tæppeland er individualiserede.
- Det betyder, at bestillingerne er skåret til efter mål, og vi kan se, hvilken kunde det tilhører. Og så har kunden ret til at få varen udleveret. Vi har brugt et par dage på at få sat mærker på de varer, der skal udleveres til kunderne, siger Lisa Bo Larsen.
Tæppeland og Biva gik konkurs 28. juni. Siden er der blevet arbejdet på at få solgt hele eller dele af kæden. Men det er endnu ikke lykkedes at få afsat Biva. Og har man bestilt og betalt for en vare her, kan man ikke være sikker på at få den.
- Kunderne i Biva er lidt dårligere stillet, fordi det ofte er standardvarer, der er købt. Man har måske købt en reol ud af mange, og vi kan ikke se, hvilken reol fru Jensen har bestilt. De kunder må derfor stille sig op i køen af kreditorer, siger kuratoren.
Tæppeland blev fredag købt af et nyetableret dansk selskab, som hedder Inhome Tæppeland. Købet betyder, at en del af medarbejderne beholder jobbet.
Bag det nye selskab står den norske InHouse Group, der kommer til at eje 65 procent af kæden, mens Tæppelands grundlægger, Jørn E. Jensen, beholder 35 procent af ejerskabet i Jensen Group og Partner.
- Vi håber på, at vi kan finde en tilsvarende god løsning for Biva, som vi fortsætter med at holde åbent i den kommende tid, siger Lisa Bo Larsen.
/ritzau/