DSB vil erstatte flere gamle pendlertog med lejede dobbeltdækkere.
Samtidig med DSB's ultimatum i dag til togfabrikken Ansaldo Breda om IC4 tog på skinnerne inden et år, tager DSB initiativ til at leje nye dobbeltdækkere til pendlerne.
På Sjælland og Lolland-Falster har de som følge af IC4-forsinkelsen stadig måttet køre rundt i gamle blå vogne.
De lejede vogne skal køre, indtil IC4 kan erstatte IC3 i landsdeltrafikken, hvorefter IC3 kan overtage trafikken.
- Det her skridt tager vi selvfølgelig især af hensyn til vores kunder, ikke mindst pendlerne på Sjælland og Lolland-Falster. Jeg mener ikke, at vi kan blive ved med dem at byde at blive transporteret rundt i de
gamle blå vogne. Vi undersøger derfor nu mulighederne for at leje flere dobbeltdækkere, som vi forventer at kunne begynde at tage i brug inden udgangen af 2009, siger DSB direktør Søren Eriksen og fortsætter:
- Siden 2000 har DSB haft en kundetilvækst på 20 procent, så selvom det er svært at vide, om vi med IC4 ville have haft endnu større vækst, så ser det i hvert fald også godt ud på den front. Men der er næppe nogen tvivl om, at det har kostet på DSB's image, og jeg vil ikke lægge skjul på, at DSB har svigtet sine kunder i denne sag. Det er noget, jeg personligt skal være den første til at beklage. Det er i det lys, at vores ultimatum til AnsaldoBreda skal ses, og det er derfor, at vi allerede nu går i gang med at leje noget anstændigt materiel til vores sjællandske pendlere.
DSB direktøren vil sende regningen for leje af flere dobbeltdækkere til den italienske togfabrik.