Ingen hurtigere tog trods omfattende sporarbejde.
NYKØBING - Vi er meget tilfredse med at kunne levere en jernbane tilbage til passagererne i topform. Udover mange synlige opgraderinger af banen vil passagererne også kunne opleve bedre komfort og mere stabil drift.
Sådan lyder meldingen fra Klaus S. Jørgensen, der er projektdirektør for Ringsted-Femern Banen i Banedanmark, i anledning af, at banestrækningen mellem Næstved og Vordingborg genåbner lørdag. Om en måned følger resten af strækningen til Nykøbing med. Her er der lagt dobbeltspor, og strækningen er blevet rettet ud, så togene kan køre hurtigere.
Men forbedringerne er små ifølge udkastet til DSB's køreplan, der skal gælde fra 15. december.
Udkastet viser, at togrejsende skal bruge lidt mere tid i toget. Det er efterhånden en tradition, at DSB ved hvert køreplansskifte skruer rejsetiden op med et par minutter på hver afgang. I år er ingen undtagelse. I hvert fald ikke med de såkaldte hurtigtog.
Eksempelvis kunne man i foråret før sporarbejdet tage et hurtigtog klokken 6.47 fra Nykøbing og være på Københavns Hovedbanegård klokken 8.26 med en rejsetid på én time og 39 minutter.
Fra december går afgangen klokken 6.41 med ankomst klokken 8.22. Det giver to minutters længere rejsetid.
Som noget nyt går afgangen over Køge Nord. Det gør den allerede fra 29. september.
Det betyder, at rejsende til for eksempel Høje Taastrup ikke længere kan tage afgangen. De skal med stoptoget, der til gengæld bliver hurtigere.
Til eksempel kunne man før sporarbejdet tage et stoptog klokken 6.19 fra Nykøbing med ankomst København H klokken 8.21 med en rejsetid på to timer og to minutter.
Med den nye køreplan er afgangen klokken 6.27 med ankomst København med en rejsetid på én time og 55 minutter.