Annonce
Guldborgsund

Se billederne: Vil koste 70 millioner kroner

En drejebro over Guldborgsund bliver én af fire byggeprojekter i vand i første og anden etape af udviklingen af Nykøbing havn. Illustration: Havneudviklingskontoret, Guldborgsund Kommune
En mindre bro mellem Brogade i Nykøbing og Linde Allé i Sundby skal genopføres, og projektet er nu sendt til godkendelse. Prisen for broen forventes at ligge på 70 millioner kroner. Dertil kommer tre andre projekter i vandet.

En cykel- og gangbro mellem Nykøbing og Sundby er nu kommet et skridt nærmere. Det samme er en opholdstrappe mellem sundet og det kommende Bastebrohus, et svømmeområde og en "board walk" - altså en lav bro, der løber et par meter ude i vandet parallelt med kysten.

Økonomiudvalget har på sit seneste møde sendt de fire projekter til godkendelse hos Kystdirektoratet, og nu venter måneders sagsbehandling. Formentlig vil der først komme et svar til sommer, forklarer Anders V. Møller, programleder på udviklingen af havnen.

Fakta

  • De fire omtalte projekter bliver en del af Guldborgsund Havneby - en helhedsplan for havnen i Nykøbing. 
  • Planen dækker hele erhvervshavnsområdet. Fra slagteriet i syd til siloen i nord. Det er en strækning på i alt 1,4 km. Det område helhedsplanen dækker er kommunale arealer. De virksomheder, der ligger på havnen vil over de kommende år fraflytte.
  • Realiseringen af helhedsplanen vil foregå over de kommende 10-15 år. De første forandringer vil kunne ses allerede i løbet af 2024, hvor området omkring Markedshallen skal forberedes til åbningen i foråret 2025.
Guldborgsund Kommune

- Vi har gjort et virkelig stort forarbejde og lavet rigtig mange prøver og analyser, så de har masser af materiale at vurdere ud fra. Men vi kan ikke være sikre på, at de ikke beder om flere miljømæssige analyser. Og det kan udsætte processen.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Broen har eksisteret

Ansøgningen, der består af blandt andet geotekniske analyser, miljøanalyser af bundforhold, miljøanalyser af fauna samt analyse af strømforhold, er detaljeret, fordi den del af Guldborgsund, der ligger ved Nykøbing, er udlagt til Natura2000.

Vi har gjort et virkelig stort forarbejde og lavet rigtig mange prøver og analyser.

Anders V. Møller, programleder for udviklingen af Nykøbing Havn

Derfor må der som udgangspunkt ikke etableres noget, der kan minde om bygninger eller risikere at ændre ved den nuværende natur eller strømforhold. Og især skal de miljømæssige belastninger belyses.

Èt af argumenterne for at etablere en bro over sundet er, at der indtil for få år siden var en bro. En del af fundamentet kan stadig ses i lavvande ud for Linde Allé på Sundby-siden.

Den oprindelige Christian IX bro blev anlagt i 1867 og var med danske briller et ingeniørarbejde uden lige. Det var nemlig både landets længste bro (250 meter lang) og den første drejebro. I 1963 blev den fjernet. Arkivfoto: Museum Lolland-Falster

Et andet argument er, at bundforholdene ikke er særligt forurenede i dag.

- Derfor vil der i anlægsarbejdet ikke blive skabt ny forurening. Arbejdet forudsætter, at en del af bundmaterialet skal opgraves og klappes (altså dumpes et andet sted på havet, red.). Når bundmaterialet ikke er specielt forurenet, bliver det lettere at opnå en klappetilladelse, siger Anders V. Møller.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Nu skal pengene findes

Han har løbende været i kontakt med Kystdirektoratet, imens ansøgningen er blevet til. Derfor er det også hans umiddelbare vurdering, at den rummer de påkrævede data og oplysninger.

- Men det er vanskeligt at vurdere på forhånd. Vi har gransket Kystdirektoratets andre afgørelser og sikret, at ansøgningen ligger inden for "mulighedsfeltet", når det handler om etablering af bygningselementer på søterritoriet.

Bropillerne på den gamle gangbro var nogle solide cementklodser, og det går ikke i dag. Derfor er der foreslået nye bropiller. Udover det har man forsøgt at holde designet på den nye bro så tæt på den gamle. Illustration: Havneudviklingskontoret, Guldborgsund Kommune 
Broen bliver en drejebro, som den også var tidligere. Det bliver formentlig sejlerne selv, der styrer, hvornår broen skal åbnes, men detaljerne fastlægges først senere i processen. Illustration: Havneudviklingskontoret, Guldborgsund Kommune


Flere steder på broen vil der komme små balkoner, hvor man kan hvile benene og nyde vandet og sejlskibene. Illustration: Havneudviklingskontoret, Guldborgsund Kommune

Men selv hvis Kystdirektoratet godkender projekterne, er de som bekendt ikke ligefrem gratis. Genopførelsen af cykel- og gangbroen estimeres til at koste 70 millioner kroner. Byplads, havnetrappe og board walk forventes at løbe op i 28 millioner kroner, imens svømmeområdet vil løbe op i fem millioner kroner.

Arbejdet med at fundraise pengene er nu i gang sideløbende med godkendelsesprocessen.

  • En drejebro over Guldborgsund bliver én af fire byggeprojekter i vand i første og anden etape af udviklingen af Nykøbing havn. Illustration: Havneudviklingskontoret, Guldborgsund Kommune
  • Den oprindelige Christian IX bro blev anlagt i 1867 og var med danske briller et ingeniørarbejde uden lige. Det var nemlig både landets længste bro (250 meter lang) og den første drejebro. I 1963 blev den fjernet. Arkivfoto: Museum Lolland-Falster
  • Bropillerne på den gamle gangbro var nogle solide cementklodser, og det går ikke i dag. Derfor er der foreslået nye bropiller. Udover det har man forsøgt at holde designet på den nye bro så tæt på den gamle. Illustration: Havneudviklingskontoret, Guldborgsund Kommune 
  • Broen bliver en drejebro, som den også var tidligere. Det bliver formentlig sejlerne selv, der styrer, hvornår broen skal åbnes, men detaljerne fastlægges først senere i processen. Illustration: Havneudviklingskontoret, Guldborgsund Kommune
  • Flere steder på broen vil der komme små balkoner, hvor man kan hvile benene og nyde vandet og sejlskibene. Illustration: Havneudviklingskontoret, Guldborgsund Kommune
Annonce
112

Hal-leder om skader efter brand: Så slemt er det

Guldborgsund

Umuuuhligt: 20 vilde køer invaderede grønsværen

Annonce
Annonce
Lolland

Har været undervejs i årevis: Nu sker det endelig

112

Politiet om hal-brand: - Den kan være påsat

112

Hal-leder om skader efter brand: Så slemt er det

112

119 taget i fartkontroller

Udland

Kvinde reddet efter 52 timer i trætop i oversvømmet tysk skov

112

Brand i hallen: Søstre måtte skynde sig ud

Guldborgsund

Umuuuhligt: 20 vilde køer invaderede grønsværen

Lolland

Halvanden times svane-march i Nakskov: - Jeg følte mig som en betjent fra en reklame

Sport

Midtbanespiller har spillet sin sidste kamp for Nykøbing FC

Sport

Nykøbing FC skriver kontrakter med unge talenter

Indland

Trusselsniveauet for destruktive cyberangreb hæves

Indland

Finansieringen til genopførslen af Børsen er på plads

112

Efter store protester: Berømt DNA-forsker tager plads i vidnestolen

Lolland

Startede dramatisk: 18-årige Celine har unikt venskab med 94-årige Torben

112

Adskillige skud affyret mod frisørsalon

Erhverv

EU skærper reglerne for den populære webplatform Temu

Annonce
Annonce
112

Kød-kup slog fejl: 33-årig kvinde opdaget

112

17-årige anholdt: Forsøgte at stjæle tre knallerter fra skole-område

Sport

Cort sørger for ny dansk etapesejr i Dauphiné

112

Smadrede rude og blev kørt direkte i fængsel

Guldborgsund

Helt unik campingplads på Lolland: Formentlig den eneste hele i Europa

Lolland

Lolland er helt i toppen: Intet sted er den grønnere

Sport

Niklas Landin stopper på landsholdet