Christine Antorini vil undersøge, om færre lektier i starten af gymnasietiden giver et lavere frafald.
Måske er færre lektier i gymnasierne og hf et af de midler, der skal til for at reducere frafaldet og øge andelen af unge, der gennemfører en ungdomsuddannelse.
Det mener børne- og undervisningsminister Christine Antorini (S).
- Jeg synes, det er interessant at se på de forsøg, der er i gang. Jeg vil gerne følge op på det ved at lægge det ind i det udviklingsprogram omkring gymnasierne, som vi har besluttet at lave, siger Christine Antorini.
På det tekniske gymnasium, htx, på CPH West i Ishøj har det tilsyneladende været en stor succes både i forhold til frafald og fravær helt at afskaffe lektierne i første halvdel af 1. g, og i stedet lade eleverne lave deres opgaver på skolen.
Det er en model, der bør undersøges nærmere, mener Antorini.
- CPH West i Ishøj er rigtig god til at løfte unge, der kommer fra såkaldte uddannelsesfremmede hjem. Ved at give eleverne ekstra timer med vejledning i starten af 1. g, hjælper man eleverne til at få gode studievaner, så de er bedre klædt på til at gennemføre gymnasiet. Det synes jeg er spændende, siger ministeren.
Ifølge formanden for Gymnasieskolernes Rektorforening, Jens Boe Nielsen, er der mange gymnasier, der allerede bruger modellen i en mindre radikal udgave.
Formanden for Danske Gymnasielevers Sammenslutning, Martin Schäfer, mener, at det giver god mening, at flere gennemfører gymnasiet, hvis der er færre lektier.
- Jeg håber, at det her er noget, som flere gymnasier vil tage til sig, og at Undervisningsministeriet vil støtte udviklingen. Både på CPH West i Ishøj og på Tønder Gymnasium er erfaringerne meget positive. Det bør bestemt undersøges nærmere, siger Martin Schäfer.
Han mener, at det især er elever, der ikke får lektiehjælp af deres forældre, der får gavn af færre lektier.
- Mere lektiehjælp på skolen vil betyde, at flere elever vil få mere ud af undervisningen og derfor også få mere lyst til at gennemføre gymnasiet, siger han.
I dag er det kun godt 80 procent af en årgang, der gennemfører en ungdomsuddannelse.
/ritzau/