Annonce
Indland

DSB-passagerer er hårdt ramt af forsinkelser

Foto: Arkivfoto: Anders Knudsen

Det er med god grund, at pendlere og andre togpassagerer har vrisset de seneste tre måneder.

Det er med god grund, at pendlere og andre togpassagerer har vrisset de seneste tre måneder, skriver metroxpress. I juli, august og september har både S-tog samt regional- og fjerntog kørt med så mange forsinkelser, at DSB ikke har levet op til sin kontrakt med Transportministeriet om, hvor stor en andel af passagererne, der skal nå frem rettidigt.

For eksempel skal S-togene køre med en såkaldt kunderettidighed på 92,3 procent, men i august var den nede på 90 procent, og i september faldt den til 88 procent.

Hovedforklaringen er, at Banedanmark er i gang med udskiftning af signalsystemet, siger DSB-informationschef Tony Bispeskov.

- Det går desværre ikke helt smertefrit, og generne har været væsentlig større end forventet fra Banedanmarks side, siger han til metroxpress.

Når det gælder fjern- og regionaltog, skal man helt tilbage til april 2015 for at finde den seneste måned, hvor DSB levede op til kontraktkravet om en kunderettidighed på 81,8 procent.

Når toget er forsinket, bliver vi ikke blot knotne over den spildte tid. Vi bliver også mere utilfredse med forhold på stationen og i toget, som intet har med forsinkelsen i sig selv at gøre. For eksempel falder tilfredsheden med rengøring og vedligeholdelse på stationen, indeklimaet i toget og informationsniveuaet, viser en undersøgelse blandt 28.983 passagerer, som Passagerpulsen under Forbrugerrådet Tænk har foretaget.

Selv om selskaberne skal give nogle rejsetidsgarantier, bør de blive bedre til at informere ved forsinkelser, mener Anja Philip, formand for Forbrugerrådet Tænk:

- Det ville være optimalt, hvis de ved forsinkelser altid oplyste om passagerernes rettigheder og om, hvordan man kommer videre, siger hun til metroxpress.

  • Foto: Arkivfoto: Anders Knudsen
Annonce
Indland

DSB varsler forsinkelser og aflyste tog mandag morgen

Indland

Notat afslører stor forskel på adgang til behandling med ny kræftmedicin

Annonce
Annonce
Lolland

Klar med gigantisk findeløn: - Una er som et familiemedlem

112

Frækt jakke-tyveri i Nakskov

112

Voldsom brand ved motorvejen: - Han skulle ud i en fart

Leder

Et skoleeksempel på social darwinisme

Sport

Gerts vanvittige projekt: - Jeg var helt ristet og forvirret

112

Politiet brugte deres næse: Og så blev tre anholdt

112

Vold i Nakskov: Blev slået flere gange i ansigtet

Guldborgsund

Konservative har fundet deres borgmesterkandidat

Erhverv

Hvordan tjekker jeg, om min nye chef er ok?

Indland

Arbejdsuge på fire dage kan presse børnefamiliers hverdage

Politik

Regeringen sender kvart milliard til nødhjælp i Ukraine

Lolland-Falster

Opdaget i supermarkedet: Butikstyv gik ud med mayonnaise under armen

Nykøbing

Nedslående besked fra legendarisk værtshus

112

Helikopter måtte redde mand til havs

Sport

Efter enorm skuffelse: - Det bliver en hård omgang

Annonce
Annonce
Lolland

Fejrede årsdagen: Men en ville ikke ned at kigge

Guldborgsund

Hhx-elever til gallafest: Se de flotte ankomster

Lolland

Skolekritik: Der er brug for økonomisk støtte

Skole

Tesfaye: Folkeskoleaftale skal tage hånd om lav bestå-procent

Lolland

Vil af med sine apoteker: - Vi har ikke holdt ferie i 10 år

Indland

Statsministeren venter flere russiske hybridangreb

Lolland

Flest i landet: Så mange dumper dansk og matematik på Lolland