DSB risikerer at blive udkonkurreret på sine mest profitable strækninger - som for eksempel den mellem København og Aarhus - i forbindelse med en kommende liberalisering af jernbanedriften i Europa.
Det mener flere eksperter ifølge Børsen. DSB selv ser frem til øget konkurrence, lyder det.
Ifølge Jacob Lund Nielsen, medejer af den Bruxelles-baserede rådgivningsvirksomhed CabinetDN, der blandt andet har specialiseret sig i transport, har DSB's fiasko med at drive togdrift i Sverige trukket "dybe spor".
Det har fået DSB til at opgive ambitionen om at drive international togdrift, fremhæver han.
Og både det tyske og det svenske jernbaneselskab vil være i stand til fravriste DSB de mest lukrative strækninger i Danmark, hvis EU gennemfører den kraftige liberalisering, som transportkommissær onsdag lagde op til i Bruxelles, mener Jacob Lund Nielsen.
Han nævner de længere strækninger i Jylland samt København til Aarhus.
Alex Landex, ekspert i jernbanedrift ved Danmarks Tekniske Universitet, er enig.
- Efter det ikke gik så godt hen over Øresund, har DSB indtil videre besluttet, at man ikke ønsker at agere på de udenlandske markeder. Og det risikerer at gøre de vanskeligere for DSB også at konkurrere herhjemme, siger han til Børsen.
DSB's administrerende direktør, Jesper Lok, tager kritikken roligt.
Han oplyser til Børsen, at DSB i gang med en proces, der vil skabe en konkurrencedygtig virksomhed.
Den private operatør Arriva, der i flere år har stået for skinnetrafikken i Midt- og Vestjylland, er parat til at brede sig til andre dele af landet, hvis EU-Kommissionens udspil bliver en realitet.
- Vi er meget interesseret i at få lov til at køre flere tog i Danmark, end vi allerede gør i dag, sagde Arrivas kommunikationschef, Martin Wex, onsdag til Ritzau.
/ritzau/