Annonce
Indland

Færre skoler har elever fra alle lag af samfundet

Antallet af skolegårde, hvor eleverne møder børn fra alle andre samfundslag, falder ifølge en analyse fra Arbejderbevægelsens Erhvervsråd. (Arkivfoto) Foto: Henning Bagger/Ritzau Scanpix

Ifølge forsker er det dokumenteret, at de svageste elever taber, når elever samles efter forældres indkomst.

Der bliver færre skoler, hvor eleverne kommer fra alle økonomiske lag i samfundet. Det viser en analyse fra tænketanken Arbejderbevægelsens Erhvervsråd (AE), der har trukket sine tal hos Danmarks Statistik.

Populært sagt bliver chancen for, at direktørens datter møder fabriksarbejderens søn i folkeskolen, mindre.

I 2007 havde 40 procent af alle skoler elever fra alle indkomstgrupper. I 2017 var det 28 procent af alle skoler, viser AE's analyse.

Det er i bestemte dele af lande, at der bliver færre skoler med elever fra alle lag.

Det er især tilfældet i kommunerne langs den jyske vestkyst. Modsat er mængden af skoler med en mere blandet elevskare højest i og omkring de store byer på Sjælland og ved den jyske østkyst.

I opgørelsen er befolkningen delt op i fem indkomstlag. For at være en blandet skole skal skolen have 10 procent af eleverne fra hvert lag.

Ifølge Andreas Rasch-Christensen, der er forsknings- og udviklingschef på VIA University College, sætter AE "med rette fokus på en udfordring" for folkeskolen.

Han peger på, at der i forskningen ikke er fundet frem til en optimal elevsammensætning for en klasse.

Men det er dokumenteret, at elever fra hjem med flere ressourcer kan løfte det faglige niveau hos elever fra hjem med færre ressourcer, forklarer han. Ressourcer kan både dække over forældrenes økonomi og deres uddannelsesniveau.

- Og det behøver ikke gå ud over de ressourcestærke. I nogle situationer kan de endda lære noget af det, siger Andreas Rasch-Christensen.

Fra USA og nogle få steder i Danmark har man gode erfaringer med det, der kaldes elev-til-elev-læring.

- Her sætter man nogle blandede elever sammen i nogle grupper under rådgivning og retningslinjer sat af læreren. Det kan være et samarbejde om nogle projektopgaver i historie eller matematikopgaver, forklarer Andreas Rasch-Christensen.

Her udvikler eleverne fra hjem med flere ressourcer ifølge forskeren deres evner til at samarbejde og lede.

Der er ifølge forskningschefen klart bevis for, at det er elever fra hjem med færre ressourcer, der taber, når eleverne i højere grad fordeles efter forældrenes indkomst.

  • Skole detaljer
    Antallet af skolegårde, hvor eleverne møder børn fra alle andre samfundslag, falder ifølge en analyse fra Arbejderbevægelsens Erhvervsråd. (Arkivfoto) Foto: Henning Bagger/Ritzau Scanpix
Annonce
Indland

86.000 danskere er afhængige

Indland

Ung kvinde løsladt i mørklagt terrorsag

Annonce
Annonce
Lolland

Milliondyrt vartegn: Nu er vinderne fundet

Dølle

Kondomer, bolcher og slikkepinde i lange baner

Dølle

Unge Dølle-veteraner: Der er nok mange, der pjækker i morgen

Indland

Messerschmidt måtte aflyse 1. maj-møde på grund af sikkerhed

Dølle

Så er vi i gang: Gobs fyrede op under festen i Markedsteltet

112

Uvenner ude på marken: Fik slag i hovedet

Dølle

Harske Hubbi går efter Dølle-rekord

112

Hurtigt personale fik slukket brand

Guldborgsund

René fordobler overskuddet

Indland

86.000 danskere er afhængige

Lolland

50.000 træer og buske plantes: Ny skov indvies

Guldborgsund

Helt vildt: Lokal forestilling nomineret til landets største teaterpris

Guldborgsund

Chok, chok, chok fra Vestlolland

112

Snuppet med stor mængde narko: Skjult i hemmelige rum i bilen

Sport

NFH-semifinalemodstander fundet

Annonce
Annonce
Maribo

Var selv med til at lukke dem: Nu var han med til åbningen af en ny

Politik

Dansk minister afbryder 1. maj-tale

Indland

Ung kvinde løsladt i mørklagt terrorsag

Guldborgsund

Kampfly spottet over Falster: Her er forklaringen

Guldborgsund

En kongelig propel er landet på Dølle

Erhverv

Scandlines skifter ud i direktionen: Her er de nye navne

Guldborgsund

Fagforeninger på 1. maj: Vi drukner i vores egen succes