Det blev som ventet Rødby, der skal lægge jord til produktionen af elementer til Femern-forbindelsen.
Rødby bliver efter alt at dømme centrum for produktionen af elementer til en kommende tunnelforbindelse under Femern Bælt.
Torsdag oplyste Femern A/S, som er en del af det danske, statsejede Sund & Bælt Holding A/S, ved et pressemøde i Rødby, at man indstiller til, at hovedproduktionen af den faste tunnelforbindelse under Femern Bælt skal ligge i Rødby.
Dermed kommer byen til at lægge jord til en af Danmarkshistoriens største erhvervsopgaver.
Det handler om en opgave, der er vurderet til 13 milliarder kroner. Produktionen af de elementer, som skal bruges til at lave de i alt fem tunnelrør, vil kræve ikke mindre end 12.000 årsværk fordelt på seks år.
Det er planen, at tunnelen skal bestå af en firesporet motorvej og en tosporet jernbane.
Hertil kommer cirka 3500 såkaldte marine årsværk. Det vil sige alle de opgaver, der har med klargøring, gravning, sænkning og så videre.
Og så er der ikke engang medregnet opgaver til nye vejanlæg med videre.
Transportminister Hans Christian Schmidt (V) kalder det fornuftigt at placere hovedopgaven i Rødby.
- Både ud fra miljømæssige og sikkerhedsmæssige aspekter mener man, at det er det rigtige at placere det her i Rødby. Nu vil jeg bære indstillingen videre til forligskredsen, hvor vi vil diskutere det, siger han.
Når Femern A/S allerede på nuværende tidspunkt fastlægger, hvor tunnelelementerne skal produceres, skyldes det nye retningslinjer fra EU-Kommissionen vedrørende miljøgodkendelsen af store anlægsprojekter.
De nye regler indebærer, at miljøgodkendelsen af Femern Bælt-forbindelsen og de nødvendige produktionsanlæg til etableringen af den faste forbindelse skal ses i sammenhæng og indgå i en samlet godkendelsesproces.
I alt 19 danske byer og havne havde vist interesse for opgaven
/ritzau/