Et automatiseret S-togs-net vil betyde kortere rejsetid, flere afgange og færre aflysninger - for færre penge.
S-tog uden fører, som man kender det fra metroen.
Hovedstaden er netop rykket et stort skridt nærmere en fuldautomatisk S-togs-løsning, skriver metroXpress.
Baggrunden er en analyse fra konsulentvirksomheden Parsons, der siden sommer har undersøgt mulighederne for at automatisere driften på S-banen.
I analysen peger de på, at en automatisering vil betyde kortere rejsetid, flere afgange og færre aflysninger - vel at mærke for færre penge.
Transportminister Hans Christian Schmidt (V) er positivt stemt over for at erstatte de nuværende S-tog med et "metrolignende princip'".
Det afgørende er i sidste ende, at flere hopper på toget, udtaler han til metroXpress.
- Derfor vil vi gerne kopiere metroen, for vi kan se, at de har ramt rigtigt, siger Hans Christian Schmidt, der mener at en automatisering kan ske inden for "seks til ti år".
Transportministeren understreger dog, at der er behov for "fastere grund under fødderne", inden man tager beslutning om en gennemgribende omlægning af S-banen.
Derfor foreslår han et pilotforsøg på en udvalgt strækning sat i gang i forbindelse med nedlægningen af det nye signalsystem med start i 2016.
I trafikforligskredsen er der opbakning fra Radikale, Dansk Folkeparti og De Konservative til tiltag, der kan vende det skrantende passagertal.
En konvertering af hele S-banen til førerløs drift vil ifølge konsulentvirksomheden koste 3,3 milliarder kroner. Man anslår, at driftsomkostningerne årligt til gengæld vil blive 45 millioner kroner lavere end i dag.
/ritzau