Københavnerne kom torsdag aften et skridt nærmere en 12 kilometer lang havnetunnel, der skal løse nogle af hovedstadens trafikale udfordringer.
Borgerrepræsentationen i København skulle torsdag aften tage stilling til Transportministeriets model til en havnetunnel under det indre København.
Og det lykkedes Socialdemokratiet og de borgerlige partier at skaffe flertal til byggeprojektet, der løber op i en samlet pris på 27 milliarder kroner. Til sammenligning har den københavnske metro kostet cirka 13 millioner kroner.
- Vi er rigtig glade for, at vi nu har fået sat gang i den her havnetunnel. Den har været diskuteret i knap 15 år. Og nu begynder hjulene så at rulle, Jakob Næsager, konservativ gruppeformand på Københavns Rådhus.
Finansieringen af tunnellen er dog endnu ikke på plads. Københavns Kommunes trængselskommission forslår forskellige løsningsmodeller som statstilskud og brugerbetaling.
Næste skridt i projektet er, at Transportministeriet går i gang med en analyse og det tekniske arbejde, så tunnelen kan komme i udbud.
Løses de økonomiske forhindringer, vil havnetunnelen udspringe som sænketunnel på Lyngbyvej og gå over Nordhavn til Refshaleøen. Og herfra vil den fortsætte som boret tunnel til Amager og dukke op igen ved Sjællandsbroen.
- Undervejs vil der være til- og frakørsler, således at tunnelen kan virke som et dræn, hvor bilerne på gadeplan får mulighed for at komme underjorden rigtig mange stede, fortæller Jakob Næsager.
- Det betyder, at der på gadeplan bliver betydelig mere plads til gående, cyklister og den lokale trafik.
Man regner med, at omkring 70.000 biler dagligt skal benytte sig af havnetunnelen.
Det er planen, at tunnellen skal være klar til at modtage de københavnske bilister om syv år.
/ritzau/