En kop kaffe og et rundstykke når der igen er normal togdrift over Storstrømsbroen. Så lang kan DSB strække sig, som plaster på såret for de mange rejsende, som har haft stort besvær og ulejlighed, fordi det nu på fjerde uge ikke er muligt, at køre tog over Storstrømsbroen.
Passagerer på Grenåbanen fik efter en fire måneders reparationsperiode for en del år siden efterfølgende fri rejse i en måned. På Kystbanen i Nordsjælland diskes op med forkælelse af pendlerne, når der har været længerevarende problemer på strækningen.
Lokalt husker vi chokolade-bonnerne som plaster på såret for lange rejsetider med de gamle ”kreaturvogne”
Men DSB mener at de seneste ugers forsinkelser ikke udløser andet plaster, end det som DSB giver i form af pendlerrejsetidsgarantien, siger informationschef Tony Bispeskov.
- I den konkrete situation mener jeg, at vi har introdukseret en ny køreplan (nødkøreplan). Vi har sørget for, at den fungerer så godt som muligt. I hvert tilfælde for den del som gælder DSBs strækning fra Nykøbing og mod nord. Derudover er der pendlerrejsetidsgarantien, som afregnes ganske automatisk for de pendlere, som har tilmeldt sig ordningen.
- Vi har allerede brugt mange ressourcer på at sørge for at togpassagerne kan komme frem mellem Nykøbing og Sjælland efter Banedanmark har lukket Storstrømsbroen for togtrafik.
Pendlertalsmanden for Lolland Falster Henrik Larsen, mener godt DSB kunne komme med et fornuftigt plaster på såret for de mange rejsende.
- Rejsetidsgarantien udløser ikke det store beløb, fordi det udregnes efter nødkøreplanen, hvor rejsetiden er forlænget og mange daglige afgange fjernet, siger han. Henrik Larsen overvejer i øjeblikke hvordan sagen kan rejses politisk, så der bliver sat mere fokus på, at de lokale rejsende ikke bliver kompenseret, fordi DSB har indrettet en nødkøreplan.