Annonce
Indland

Ny forsinkelse truer milliarddyrt togprojekt

Med et nyt signalsystem skal Danmark have et moderne IT-baseret signalsystem. I stedet for lyssignaler langs sporene, som lokoføreren skal holde øje med, vil der i stedet være direkte kommunikation mellem et tog og en trafikstyringscentral, og signalerne flyttes dermed ind i toget. Men det 20 milliarder kroner dyre projekt er ramt af forsinkelser. Foto: /ritzau/Perjesi Nicolai/arkiv

Banedanmarks arbejde med at skifte de gamle lyssignaler langs jernbanen ud skrider ikke frem som planlagt.

Først skulle projektet have været afsluttet i 2021. Siden blev det udskudt til 2023. Og nu tyder meget på, at arbejdet med at udskifte de gamle togsignaler kan blive yderligere forsinket.

Dommen ventes at falde onsdag, hvor Folketingets transportordførere er kaldt til møde i Transportministeriet.

Her vil de blive præsenteret for en rapport fra Deloitte, som har haft til opgave at kulegrave det 19,4 milliarder kroner dyre projekt.

Som det nu er beskrevet i flere medier, holder Banedanmarks hovedpine på et værksted i østjyske Langå.

Her kniber det med at udstyre det første IC3-tog med den computer, som gør, at toget kan tale sammen med de nye togsignaler.

Planen er, at det nye system skal installeres i 700 tog, og IC3-toget er det første.

Men toget har holdt stille siden februar 2016. Forventningen var, at installationen skulle tage knap et halvt år, men foreløbig kommer toget til at forblive i den østjyske garage i hvert fald et halvt år mere.

Først når testtoget har kørt 10.000 fejlfri kilometer, kan leverandøren gå i gang med ombygningen af de øvrige IC3-togsæt.

Banedanmark ønsker ikke at kommentere på Signalprogrammet før mødet.

Men i en mail til Ritzau skriver Banedanmark, at problemerne med Signalprogrammet især skyldes leverandøren Alstoms arbejde med at ombygge togene.

Ritzau erfarer, at Banedanmark langt fra er tilfreds med sin franske underleverandør, der beskrives som værende "ikke dygtig nok" og ude af stand til at samarbejde tilfredsstillende med DSB om ombygningen af deres tog.

I en mail til Ritzau oplyser Alstom, at de har haft et fint samarbejde med DSB, men hvorfor arbejdet har taget så lang tid, vil leverandøren ikke kommentere.

Problemerne med det nye signalsystem, som koster 19,4 milliarder kroner, giver mindelser om IC4-skandalen, mener Venstres transportordfører Kristian Pihl Lorentzen.

- Dengang blev vi også hele tiden præsenteret for nye problemer. Hver gang et problem var løst, dukkede der to nye op, siger han.

Et af de problemer er, at der højst kan køre ét tog i timen, når den nye jernbane mellem København og Ringsted åbner, fordi for få tog har det nye system installeret.

Derudover er der forsinkelsen på to år, der gør, at projektet tidligst er afsluttet i 2023, og historien om, at Danmark bliver det første land, som indfører det nye system.

Og det er noget andet, end hvad forligskredsen blev lovet, mener Dansk Folkepartis transportordfører Kim Christiansen.

- Vi har fået at vide, at der var tale om en europæisk hyldevare, der var klar til at blive plukket og efterfølgende rullet ud på skinnerne. Det har vist sig langt fra at være sandheden.

  • østerport
    Med et nyt signalsystem skal Danmark have et moderne IT-baseret signalsystem. I stedet for lyssignaler langs sporene, som lokoføreren skal holde øje med, vil der i stedet være direkte kommunikation mellem et tog og en trafikstyringscentral, og signalerne flyttes dermed ind i toget. Men det 20 milliarder kroner dyre projekt er ramt af forsinkelser. Foto: /ritzau/Perjesi Nicolai/arkiv
Annonce
112

Voldtægtsanklaget rumænsk mand har ingen forklaring på DNA-spor

Indland

Sommervarmen er på vej: Så varmt bliver det

Annonce
Annonce
Lokal nyt

Simon fik varmen i toget - nu skylder han DSB 400.000 kroner

Erhverv

Medie: Calle-firmaer har snydt for flere millioner

Sport

TSØ-spiller er tvunget til karrierestop

112

Voldtægtsanklaget rumænsk mand har ingen forklaring på DNA-spor

112

18-årig gik amok: Trampede på hund

Guldborgsund

Blev fundet ved børnehave: Vild bæver er nu tilbage på Sydhavsøerne

112

Kørt på sygehuset efter trafikuheld

112

Bøderegn: Næsten hver anden kørte for stærkt

112

Medie: Illegale håndværkere skyld i Novo-brand

Femern

Kæmpe tunnelelement indviet af kongen: Se dronevideo

Royalt besøg

Se video: Her kommer kongen til Lolland

Indland

Sommervarmen er på vej: Så varmt bliver det

Politik

Lokal S-formand stemte på andet parti: - Jeg er i politisk identitetskrise

Vejret

Det seneste år er det vådeste i dansk vejrhistorie

Liveblog

Iført hjelm og vest indviede kongen tunnelelement

Annonce
Annonce
Sundhed

Ingen andre gør det: Nu kan din idé ændre sygehusene

Guldborgsund

En af de helt tunge attraktioner kommer til Gedser

112

31-årig mand stikker læge på psykiatrisk afdeling med en kniv

Rødby

Mest omfattende ændring i 60 år: Slut med lange køer

Lolland

Heidi slår dørene op til ny butik

112

Alvorligt færdselsuheld spærrede landevej

Sport

Sådan! Lollandsk OL-håb vinder EM-guld