Teenagere, der mistrives i skolen, hives ud af skoletræthed og problemer med lavt selvværd med en mentordning hvor frivillige fra erhvervslivet stiller sig gratis til rådighed for eleverne.
Målet er at trække evner og talenter frem i de unge, som kan bruges fremadrettet og forhindre et udsat liv udenfor arbejdsmarkedet.
Mentorordningen er skabt af foreningen Talentspejderne og afprøvet med succes siden sommer i Ballerup og Favrskov kommuner. Nu følger Randers efter og om kort tid Silkeborg.
Mentorprogrammet retter sig mod skoletrætte danske børn og unge i alderen 12-15 år.
- Erfaringerne fra Ballerup og Favrskov viser, at flere passer deres skolegang, og færre kommer ud i alvorlige problemer, siger Tom Thinggaard Pedersen, der er stifter af Talentspejderne.
Idéen fik han som tidligere projektleder af en mentorordning for udsatte 18-25-årige medarbejdere på virksomheden Grundfos.
- Det slog mig, at mange af deres problemer med at klare sig på arbejdsmarkedet kunne være undgået, hvis de havde fået hjælp i tide i skolen. Derfor besluttede jeg mig for at lave Talentspejderne, som netop sætter ind i folkeskolen overfor de 12-15-årige, der ikke trives, siger Tom Thinggaard Pedersen.
Den frivillige og ulønnede mentor mødes med den unge en gang om ugen i 24 uger på mentorens arbejdsplads.
Ledelsen giver de ansatte fri til at lave frivilligt socialt arbejde i 45 minutter om ugen. Omvendt forpligter medarbejderne sig til at bidrage med tilsvarende 45 minutter af deres fritid.
- At de mødes på mentorens arbejdsplads giver en helt anden ramme for samtalen. Desuden betyder det noget, at mentorerne er frivillige og gør det, fordi de har lyst til det, siger Tom Thinggaard Pedersen.
Målet er, at 100-125 unge i alderen 12-15 år skal igennem mentorforløbet, mens ordningen kører med støtte fra satspuljemidlerne de næste cirka tre år.
/ritzau/