Dansk film trak flere og mere begejstrede publikummer i 2011. Dog faldt en række smalle film helt igennem.
Dansk film havde samlet set et godt år i 2011, som bød på flere publikummer.
I alt blev der sidste år solgt 3,5 millioner billetter til danske film herhjemme, og det er en stigning på over en femtedel i forhold til de 2,9 millioner billetter, der blev solgt i 2010.
- Vi er endt på en meget flot dansk markedsandel på 28 procent i forhold til de udenlandske film, og samlet set er vi rigtig godt tilfredse, konstaterer Pernille Munk Skydsgaard, lanceringschef på Det Danske Filminstitut.
Samtidig var de danske biografgængere også gladere for den oplevelse de fik, når de indløste billet til en dansk film.
Andelen af publikummer, der ville anbefale filmen til andre steg til 80,4 procent fra 77,9 året før. Dermed er begejstringen nu fem procentpoint højere end i 2008.
Biografgængerne giver de danske film en gennemsnitlig score på 5,58 på en skala fra et til syv. Det er det højeste niveau siden 2008.
Det var især komedier som "Klassefesten", "Klovn - The Movie", "Alle For Én" og "Far Til Fire - Tilbage Til Naturen", der sammen med det historiske drama "Dirch" trak danskerne i biografen i det forgangne år.
- I krisetider vælger man typisk det sikre. Et godt grin, den solide underholdning, det store drama, påpeger Pernille Munk Skydsgaard.
Storfilmenes succes kom dog på bekostning af en række smallere film som "Beast", "Værelse 304", "Skyskraber", "Julie" og "Magi I Luften", som alle solgte under 3000 billetter.
- Det er blevet et hårdt marked for de små film, og når en film får en dårlig start, så ryger den rigtig hurtigt af plakaten. Der er ingen nåde, konstaterer Pernille Munk Skydsgaard.
Hun mener, at filmbranchen kan blive bedre til at markedsføre de danske film.
- Det er noget, vi er dialog med branchen om, forklarer lanceringschefen.
/ritzau/