Annonce
Indland

Ventetid og smerter plager patienter på skadestuerne

Cirka otte ud af ti patienter på akutmodtagelser og -klinikker i august og september fik ikke tilstrækkelig information om, hvor længe de skulle vente på at blive undersøgt. Arkivfoto. Foto: Free/Colourbox

Hver tredje patient på landets skadestuer svarer i en ny undersøgelse, at de ikke har fået nok smertelindring.

Køen i venteværelset er for lang, og det hvidkitlede personale uddeler for få smertestillende piller til de tilskadekomne patienter.

Det mener i hvert fald en del af de borgere, der sidste år i august og september lagde vejen forbi en akutklinik eller -modtagelse.

I en ny undersøgelse svarer hver tredje, at de slet ikke eller kun i ringe grad fik dækket deres behov for smertelindring, mens de var på en sådan afdeling.

Og otte ud af ti mener ikke, at de blev informeret tilstrækkeligt om, hvornår de ville blive undersøgt. På akutmodtagelserne oplevede godt hver tredje, at ventetiden kun var lidt eller slet ikke acceptabel.

Undersøgelsen er lavet af Enhed for Evaluering og Brugerinddragelse for de danske regioner. Den bygger på svar fra 6491 patienter.

- Det er ikke i orden, at folk sidder i lang tid og har smerter på akutmodtagelserne. Det skal vi gøre meget mere ved, siger Ulla Astman (S), formand for Danske Regioners Sundhedsudvalg.

Hun nævner infoskærme som et simpelt værktøj, der kan oplyse om ventetiden og om muligheden for at få udleveret medicin mod smerter.

Undersøgelsen er lavet på både akutklinikker og -modtagelser.

Akutklinikker behandler som udgangspunkt kun patienter, der er let tilskadekomne, eller som har mindre alvorlige medicinske sygdomme. Akutmodtagelser har både ambulante og indlagte patienter.

Hos interesseorganisationen Danske Patienter påpeger direktør Morten Freil, at utilfredsheden med ventetider og manglende smertelindring ikke er ny.

Og uigennemskuelige ventetider og smerter afføder ikke ros.

- I dette tilfælde skal kritikken formentlig ikke rettes mod personalet, men mod kapaciteten, og mod at personalet har for travlt, så man ikke kan imødekomme patienternes behov, siger Morten Freil.

Undersøgelsens positive tilbagemeldinger handler især om læger og sygeplejerskers evne til at lytte og tale med patienterne. Kommunikationen er de fleste patienter godt tilfredse med.

Og langt de fleste bliver behandlet, så de er trygge, når de tager hjem.

  • Kristian Kirk Mailand/Maimento
    Cirka otte ud af ti patienter på akutmodtagelser og -klinikker i august og september fik ikke tilstrækkelig information om, hvor længe de skulle vente på at blive undersøgt. Arkivfoto. Foto: Free/Colourbox
Annonce
112

Voldtægtsanklaget rumænsk mand har ingen forklaring på DNA-spor

Indland

Sommervarmen er på vej: Så varmt bliver det

Annonce
Annonce
Erhverv

Medie: Calle-firmaer har snydt for flere millioner

112

18-årig gik amok: Trampede på hund

Sport

TSØ-spiller er tvunget til karrierestop

112

Voldtægtsanklaget rumænsk mand har ingen forklaring på DNA-spor

112

Kørt på sygehuset efter trafikuheld

Guldborgsund

Blev fundet ved børnehave: Vild bæver er nu tilbage på Sydhavsøerne

Politik

Lokal S-formand stemte på andet parti: - Jeg er i politisk identitetskrise

112

Bøderegn: Næsten hver anden kørte for stærkt

112

Medie: Illegale håndværkere skyld i Novo-brand

Femern

Kæmpe tunnelelement indviet af kongen: Se dronevideo

Vejret

Det seneste år er det vådeste i dansk vejrhistorie

Royalt besøg

Se video: Her kommer kongen til Lolland

Sundhed

Ingen andre gør det: Nu kan din idé ændre sygehusene

Indland

Sommervarmen er på vej: Så varmt bliver det

Liveblog

Iført hjelm og vest indviede kongen tunnelelement

Annonce
Annonce
Lolland

Heidi slår dørene op til ny butik

Rødby

Mest omfattende ændring i 60 år: Slut med lange køer

Guldborgsund

En af de helt tunge attraktioner kommer til Gedser

112

Alvorligt færdselsuheld spærrede landevej

112

21-årig rasende efter afsløring: "Jeg slår jer ihjel"

Sport

Sådan! Lollandsk OL-håb vinder EM-guld

Lolland

Kæmper for at få uddannelser til Nakskov