Scandlines og STX Finland OY ventes snart at underskrive kontrakt.
To nye færger til Gedser-Rostock til sommersæsonen 2015.
Det ligger fast, også selv om der endnu ikke er underskrevet en endelig kontrakt mellem Scandlines og værftet STX Finland OY men blot en hensigtserklæring.
- Vi er ikke færdige med kontraktarbejdet. Det er jo en ganske stor sag. Men vi kommer tættere på, og vi er ganske fortrøstningsfulde om, at vi nok skal nå til enighed, siger vicepresident i Scandlines Claus Nikolajsen.
Han venter en snarlig kontraktunderskrivelse, hvori det vil fremgå, at færgerne skal leveres i foråret 2015.
- De skal være klar til turistsæsonen 2015.
De to nye færger bliver dobbeltender, som vi kender fra Rødby-Puttgarden.
De får plads til 72 lastbiler, hvilket er 32 flere end på de eksisterende færger på Gedser-Rostock. Eller 382 personbiler mod de nuværende 200. Både lastbiler og personbiler kan placeres på to dæk. Færgerne kommer til at bruge det miljøvenlige brændstof LNG.
Kapaciteten er mindre end den planlagte på de nu skrottede færger “Copenhagen” og “Berlin”.
- Der er sket en del siden vi designede de færger i 2008. Vi har besluttet at blive på Rødby-Puttgarden trods den kommende fast forbindelse. Derfor bliver de nye færger bygget meget lig færgerne på Rødby-Puttgarden som dobbeltender, så de kan gå ind i lejerne i alle fire havne, siger Claus Nikolajsen.